lauantai 20. syyskuuta 2025

SU 21.09.2025 MM-kisojen yhdeksäs päivä

 

Aamulla aurinko nousi kello 07.02 ja laskee kello 19.30. Päivän pituus on 12.28 min. Päivän lämpötila on +7C - +15C. Aamupäivällä melko pilvistä ja poutaa. Iltapäivällä pilvistä ja ajoittaista sadetta. Tuulen suunta on kaakosta ja tuulen voimakkuus on 4m/s.

https://www.foreca.fi/Finland/Kalajoki/details/20250921


Terveystietoni Paino 98.2 kg Veren sokeri 8.5. Verenpaine 127/81 ja pulssi 62.Unen laatu syvä uni 37 min kevyt uni 4 tuntia 33 minuuttia REM-uni 26 minuuttia.


M 10-OTTELU, pistetilanne 6/10 lajia


1. Kyle Garland USA 5643

2. Ayden Owens-Delerme PUR 5507

3. Leo Neugebauer GER 5329

4. Johannes Erm EST 5286

5. Heath Baldwin USA 5264

6. Kendrick Thompson BAH 5210

7. Niklas Kaul GER 5084

8. Harrison Williams USA 5056

9. Vilem Strasky CZE 5053

10. Jente Hauttekeete BEL 5031

11. Ondrej Kopecky CZE 5023

12. Makenson Gletty FRA 5022

13. Lindon Victor GRN 5011

14. Antoine Ferranti FRA 4996

15. José Ferreira BRA 4952

17. Sander Skotheim NOR 4543


M 10-OTTELU, 110 metrin aidat     pist

 1 Niklas Kaul         GER 14,45    917
   Harrison Williams   USA 14,56    903
   Xiang Fei           CHN 14,71    885
   Antoine Ferranti    FRA 14,78    876
   Lindon Victor       GRN 14,92    859
   Karel Tilga         EST 14,99    851

 2 Makenson Gletty     FRA 14,08    967
   Kendrick Thompson   BAH 14,15    955
   Ondrej Kopecky      CZE 14,43    920
   Johannes Erm        EST 14,52    908
   Leo Neugebauer      GER 14,80    874
   Sander Skotheim NOR DQ (15,77)     0

Skotheim kompastui viidenteen aitaan, menetti tasapainonsa ja sen vuoksi työnsi seitsemännen aidan nurin  käsillään ja tämä johti hylkäykseen.

3 Ayden Owens-Delerme PUR 13,66 1019

Vilem Strasky CZE 13,85 994

José Ferreira BRA 14,16 954

Heath Baldwin USA 14,30 936

Kyle Garland USA 14,40 924

Jente Hauttekeete BEL 14,49 912


M 10-OTTELU, kiekko pist


Leo Neugebauer GER 56,15 999

Lindon Victor GRN 52,34 919

Karel Tilga EST 50,61 883

Ondrej Kopecky CZE 48,49 839

Kyle Garland USA 48,06 830

Niklas Kaul GER 47,29 814

Ayden Owens-Delerme PUR 46,12 790

Harrison Williams USA 45,61 779

Johannes Erm EST 45,21 771

José Ferreira BRA 44,88 764

Vilem Strasky CZE 44,14 749

Jente Hauttekeete BEL 44,09 748

Antoine Ferranti FRA 43,04 727

Makenson Gletty FRA 42,00 705

Heath Baldwin USA 41,01 685

Xiang Fei CHN 40,57 676

Kendrick Thompson BAH 36,10 586


Sander Skotheim NOR dns


M 10-OTTELU, pistetilanne 7/10 lajia

 1. Kyle Garland        USA    6473
 2. Leo Neugebauer      GER    6328
 3. Ayden Owens-Delerme PUR    6297
 4. Johannes Erm        EST    6057
 5. Heath Baldwin       USA    5949
 6. Lindon Victor       GRN    5930
 7. Niklas Kaul         GER    5898
 8. Ondrej Kopecky      CZE    5862
 9. Harrison Williams   USA    5835
10. Vilem Strasky       CZE    5802
11. Kendrick Thompson   BAH    5796
12. Jente Hauttekeete   BEL    5779
13. Makenson Gletty     FRA    5727
14. Antoine Ferranti    FRA    5723
15. José Ferreira       BRA    5716

    Sander Skotheim     NOR     dnf

M 10-OTTELU, pistetilanne 8/10 lajia


1. Kyle Garland USA 7322

2. Leo Neugebauer GER 7269

3. Ayden Owens-Delerme PUR 7238

4. Johannes Erm EST 6998

5. Harrison Williams USA 6807

6. Heath Baldwin USA 6798

7. Niklas Kaul GER 6717

8. Vilem Strasky CZE 6712


9. Jente Hauttekeete BEL 6689

10. Makenson Gletty FRA 6607

11. Kendrick Thompson BAH 6586

12. José Ferreira BRA 6565

13. Antoine Ferranti FRA 6513

14. Xiang Fei CHN 6311


Sander Skotheim NOR dnf


M 10-OTTELU, seiväs, tulokset
              490 500 510 520 530  pist
  WilliamsUSA o   xo  xo  xxo xxx   972
              480 490 500 510 520
  Erm     EST -   o   o   o   xxx   941
  O-D'rme PUR o   o   xo  o   xxx   941
  N'bauer GER o   o   xxo xxo xxx   941
  Strasky CZE o   o   xo  xxx       910
  H'keete BEL o   xxo xo  xxx       910
  FerreiraBRA o   xxx               849
              460 470 480 490 500
  Gletty  FRA -   o   -   xo  xxx   880
  Baldwin USA o   o   xo  xxx       849
  Garland USA o   o   xo  xxx       849
  Fei     CHN xo  o   xxo xxx       849
  Kaul    GER o   o   xxx           819
  FerrantiFRA o   -   xxx           790
  ThompsonBAH xo  xxx               790
  Victor  GRN                ei tulosta
  Kopecky CZE ja Tilga EST   ei tulosta
  o = ylitys  x = pudotus  - = väliin


Kalajoki


Kaljaasi Ansio - Vesillelasku.

https://www.youtube.com/watch?v=Okq7ksOsc40


https://www.plassi.fi/


Kaljaasi Ansion ja Kallan karit on maalannut taiteilija Markku Hakola


Pelimannin jäähyväiset

https://www.youtube.com/watch?v=TUevkzLQLBQ


Muotokuvan Unto Jutilasta on maalannut taiteiija Rositsa Tancheva


Unto Väinö Jutila - harmonikkataitelija

Unto Väinö Jutila syntyi Kalajoella 05.12.1944 ja kuoli Toholammilla 05.03.1992. Vanhemmat sahanasettaja Väinö Jutila ja Anni Tiinanen. Unto Jutilan lapsuus ja varhaisnuoruus kuluivat Kalajoen Plassilla. Suvun piirissä ei tiettävästi aikaisemmin ole ollut musiikinharrastajia. Isä Väinö oli kultturillisesti valveutunut henkilö ja piti paljon musiikista. Tietämättään Väinö Jutila hankkimalla pojalleen harmonikan pojalleen, piirsi tällä ennakkoperinnöllä merkin suomalaiseen harmonikkamusiikin historiaan. Unto Jutila esiintyi jo 11-vuotiaana julkisesti Kalajoen teatteritalon tanssien taukosoittajana.

Avioiduttuaan hän muutti Toholammille, jossa asui elämänsä loppuun saakka, Unto Jutilan elämäntyöhön harmonikansoiton alalla sisältyy selviä toisistaan erottuvia jaksoja: tanssimuusikko, säveltäjä, opettaja, levyttäjä ja esiintyvä taiteilija. Soittajana Jutilaa voidaan pitää valtaosin itseoppineena, mutta musiikinopetuksen hän sai Pauli Kilpiötä, varsinaisen harmonikan käsittelyn oetti Leander Norrback ja esiintyvän taitelijan ominaisuudet ja ohjelmiston hioi Veikko Ahvenainen. 1960-luvun alussa alkoi 10 vuotta kestänyt tanssimuusikkokausi, jolloin taitelija kiersi oman yhtyeensä kanssa ympäri Suomea.

Sävellys- ja opetustyön lisääntyminen lopettivat vähin erin raskaankiertävän tanssimuusikkokauden. Ensimmäinen sävelmä syntyi 1959 nimeltään Iloinen meripoika ja viimeinen sävellys 1990 Hyväntuulen jenkka. Näiden sävellysten väliin mahtuu n.200 erityyppistä teosta, joista tunnetuimmat ovat Rapsodia harmonikalle, Konsertto F-duuri ja Kuvia lapsille-sarja. Harmonikansoitonopettajan työkausi ajoittuu 1975-1987 väliseen aikaan. Tästä mainittakoon Raahen Musiikkikoulu 1975-1980 ja Keski-Pohjanmaa musiikkiopisto 1978-1987 lisänä vielä runsas määräyksityisoppilaita. Unto Jutila osallistui esiintyvänä taitelijana ja opettajana Hyvinkään harmonikkaviikoilla, Sata-Häme soi Ikaalisissa ja Ivalon harmoniikkaviikoilla. Lisäksi hän toimi taiteellisena johtajana Kalajoella Särkät soi tapahtumassa 1974-1985 ja Toholammin harmonikkaviikoilla 1986-1992.

Unto Jutilan kansainväliset kontaktit olivat laajat ja hedelmälliset. Hänellä oli läheiset yhteydet lähes kaikkiin Neuvostoliiton tunnetuimpiin harmonikkataitelijoihin. Unto Jutila esiintyi itsenäisenä taitelijana Ruotsissa, USA:ssa, Kanadassa, Neuvostoliitossa, Baltian maissa ja Italiassa. Ystävyys ranskalaisen Maurice Vittenetin kanssa toi musette-musiikin ohjelmistoon. Unto Jutila levytti kuusi soolo-äänitettä, joista tunnetuimmat ovat Ranskalainen visiitti ja Kuutamoserenaadi. Esiintyvänä taiteilijana Unto Jutila oli hyvin arvostettu ulkomailla ja hänen soittoaan kuvattiin suomalaisen tunturipuron solinaksi, johon liittyi vaikutteita suomalaisesta luonnosta, sen metsien hiljaisuudesta ja meren ehdottomuudesta. Jälkeenpäin tarkasteltuna voidaan todeta taiteilijan loistava muuntautumiskyky eri harmonikkamusiikin aloilla. Alussa oli puhdas tanssimusiikki, sen jälkeen perinteinen harmonikkamuusiikki, josta siirtyminen klassiseen harmonikkamusiikkiin tapahtui saumattomasti. 1980-luvun alussa tuli musette-musiikki ja lopuksi jazz-musiikki, jonka vaikutus tosin oli ollut kaiken aikaa taustalla. Unto Jutilalle myönnettiin valtion taitelijaeläke 1987. Unto Jutilan elämän loppuvuosia himmensi vaikea sairaus, joka rajoitti huomattavasti hänen toimintaansa, mutta ei estänyt sävellystyötä eikä julkisia esiintymisiä. Unto Jutilan puoliso filosofian kandidaatti Sinikka Alanne. He avioituivat 02.07.1977. Sinikka on syntynyt Karkussa ja hänen vanhempansa ovat ratavartija Viljam Alanen ja Helvi Niemelä.

Unto Jutilan muotokuvan on maalannut taitelija Rositsa Tancheva. Maalaus on Erkki Ahon taidenäyttelyssä Kalajoella. Maalauksen koko on 35x50 cm.

Muistojen Kalla

https://www.youtube.com/watch?v=8vHHowSO9pc


Karikatyyrimaalauksen laulaja Pekka Himangasta on maalannut taiteilija Rositsa Tancheva.


Pekka Himanka

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_Himanka

Pekka Himanka (s. 17. lokakuuta 1943 Kalajoki) on suomalainen laulaja ja muusikko. Laulutaitojaan hän esitti jo viisivuotiaana ollessaan sairaalassa, mutta hänen aktiivinen muusikonuransa alkoi 22-vuotiaana. Hän suoritti vuonna 1967 radioesiintyjien diplomin. Levylaulajan uransa hän aloitti vuonna 1968, jolloin hän levytti Unto Jutilan säveltämän Kalajokivalssin. Hänen tunnetuin levytyksensä on valssi Kankaan kaunis Katriina, jonka hän levytti vuoden 1975 alussa. Himangan mukaan balladin taustalla on Vimpelin seudulta muistiin merkitty kansantarina, jonka Saukki muokkasi iskelmätekstiksi. Muita menestyskappaleita ovat muun muassa Maailman valotVariksen saappaat ja Viimeinen tukkilainen sekä Simpeleen siiat ja Parikkalan piiat. Pääosan Himangan levytyksistä sovitti Sven Nygård.

Himanka kierteli useiden orkestereiden mukana kotimaassa ja Ruotsissa ja kävipä hän rapakon takanakin Amerikassa. Keikkamatkojaan Himanka ajoi punaisella Opel Rekord -henkilöautolla. Hänellä oli myös radio- ja TV-esiintymisiä ja oma konsertti Finlandia-talossa. Hänestä on tehty TV-dokumentti Kalajoen Pekka. Hän on levyttänyt kaikkiaan 266 kappaletta. Nykyisin keikkailu on jäänyt, ja Himanka keskittyy merenrantatilansa ja metsän hoitamiseen Kalajoella.


Kalajoki-valssi

https://www.youtube.com/watch?v=Uz8IXnq37m8&list=PLFc1K31e7etxosJLfyuqYiXYBLDfY_3At&index=17


Pekka Himanka youtube 173 videoa

https://www.youtube.com/playlist?list=PLFc1K31e7etxosJLfyuqYiXYBLDfY_3At


Tervanpolttoa Kalajoella.

https://www.youtube.com/watch?v=meYKsw8u4JA


Tango-Landola, 50-vuotiskonsertti Rautiossa 2017

https://www.youtube.com/watch?v=7oLlZyYIFZw&t=137s


Muotokuvan tohtori Keijo Nivalasta on maalannut taiteilija Rositsa Tancheva.


Tohtori Keijo Nivala on tunnettu myös musiikillista ansioistaan.

Tango-Landolan juurilla Tango-Landolan syntyyn ja perustamiseen oli keskeisinä vaikuttimina Tapani Typön soittaminen Raution työväentalolla, jossa Leo Kinnunen kävi häntä ja hänen orkestereitaan kuuntelemassa sekä opettaja Osmo Tokola, joka ohjasi aktiivisesti nuoria urheilun ja kulttuurin pariin. Osmo Tokola innosti myös Tuomo Hämäläistä osallistumaan alueelliseen koululaisten kulttuurikilpailuun. Tuomo oli todella lahjakas musiikissa ja kykeni soittamaan korvakuulolla kappaleen kuin kappaleen. Niinpä hän lahjakkaana musiikillisena nerona voitti huuliharpun soitolla alueellisessa kulttuurikilpailussa ykköspalkinnon. 1960-luvun puolivälissä Tuomo ja Leo tutustuivat Raution alapään (kirkonkylän) kansakoulussa toisiinsa. Leo kävi Tuomon kotona kuuntelemassa hänen huuliharpun ja kitaransoittoa. Siinä hän innostui sitten hyräilemään lauluja ja niin käynnistyi Tuomon ja Leon yhteistyö. Tuomo ja Leo soittelivat ja lauloivat vuorotellen kummankin kotona. Keijo Nivala oli saanut tilata Anttilan postimyynnistä pikkuhaitarin. Niinpä hän tuli pikku haitarin kanssa kokeilemaan yhteen soittamista, kun Tuomo ja Leo musisoivat Kinnusella. Vesa Kinnunen oli puolestaan innostunut kitaran soitosta ja osasikin sitä korvakuulolla jo aika hyvin. Pian Vesa kuitenkin otti kitaran rinnalle bassokitaran ja opetteli Keijon avustuksella nuotit. Rumpali oli vielä hukassa. Alavieskassa oli nuorukainen nimeltään Esko Puutio, joka oli saanut rummut ja oli innokas opettelemaan rumpalin taitoja. Leo sai Eskon mukaan ja näin uusi orkesteri oli saanut peruskokoonpanon kasaan syksyn 1966 aikana, jolloin Keijo myös sai ostaa uuden isomman haitarin. Talvella 1967 uusi orkesteri rupesi harjoittelemaan säännöllisesti ja yleensä sunnuntai-iltapäivisin Raution nuorisoseurantalolla. Orkesterin vahvistimet olivat aluksi Erkki Kiimamaan itsetekemiä, joissa käytettiin vanhojen radioiden osia. Tehoja saatiin muutama kymmenen wattia. Syksyllä 1967 paketti oli kasassa ja harjoiteltuja tanssikappaleita oli noin 80. Niinpä ensimmäiselle ”keikalle” lähdettiin Raution Kärkisen nuorisoseuran talolle sunnuntaina 17.9.1967. Orkesteri oli saanut nimekseen Tango-Landola, koska tangot olivat silloin kovassa suosiossa. Landola nimi tuli kitaran nimestä ja siihen vaikutti taasen maankuulu Dallape-orkesterin nimi, jossa nimen taustalla oli Dallapeharmonikan nimi. Näin Tango-Landolan tie Pohjois-Suomen tanssipaikoille oli avattu ja siitä alkoi orkesterin 50-vuotistaival tanssimusiikin parissa.


Historiaa rautiolaisesta tanssiorkesteriperinteestä Rautiolaisen tanssiorkesteriperinteen aloittaja ja innostaja on Tapani Typpö. Hän perusti vuonna 1962 kolmen miehen orkesterin nimeltää Trio Casotto. Orkesterin haitaria soitti Tapani itse, Heikki Typpö lauloi ja soitti kitaraa sekä Jussi Tikkala oli rummuissa. Trio Casotto soitti mm. Kiiskilän työväen talolla ja Kalajoen Teatteritalossa. Trio Casotto jäi aika lyhytikäiseksi, sillä Tapani perusti uuden orkesterin nimeltään T.Typön tangokvartetti. Siinä Tapani soitti haitaria, Mauri Reunanen Sievin asemalta oli kitarassa, Tapanin veli Asko Typpö oli rummuissa ja Unto Vierimaa Alavieskan Taluskylältä lauloi ja soitti bassoa. Orkesteri keikkaili vuosina 1962 - 63 aika paljon (mm. Someronkylä, Sievin Järvikylä, Alavieskan Viri, Sievin Lyly, Yppärin Ns). Tämän jälkeen tuli Kaikupojat. Tapani oli edelleen haitarissa, kitarassa Pekka Sorola, bassoa soitti Erkki Leppänen, rummuissa oli Heikki Lukkarila ja Seija Matilainen lauloi. Kaikupojat keikkaili paljon vuosina 1964-65 (mm Alaviirre, Järvikylä, Lestijärvi, Reisjärven Kangaskylän Ns).. Tapani Typpö teki myös omia sävellyksiä, joista nimekkäin lienee Kalajokilaakso-valssi. Se kertoo tarinaa paikallisesta elämästä ja kaipuusta sinne.


Tangoista Landolaan 1960-luvun musiikkiin vaikutti merkittävästi englantilainen The Beatles. Suomalaisessa iskelmä- ja tanssimusiikissa tämä tarkoitti siirtymistä harmonikasta kitarasoundeihin. Niinpä vuosikymmenen suosikkirytmi tango sai väistyä siirryttäessä 1970-luvulle. Tilalle tuli beat-tyyppinen perusrytmi. Samalla harmonikan rinnalle ja jopa tilalle tulivat sähköurut. Ulkomaiset käännösiskelmät nousivat suosioon, joiden esittäjät, kuten Danny, Tapani Kansa ja Markku Aro olivat isoja kotimaisia tähtiä. 1960 ja -70 luvut olivat tanssimusiikin kulta-aikaa. Tansseja pidettiin melkeinpä joka kylällä. Oli nuorisoseurantaloja ja työväentaloja, joissa tyypillisiä tanssi-iltoja olivat keskiviikko, lauantai ja sunnuntai. Tanssiorkestereille oli yltäkyllin keikkoja. Tämän seurauksena myös orkesterien palkkiot illan soitosta nousivat lyhyessä ajassa 100 markan tasolta moninkertaiseksi. Yleensä tanssit alkoivat klo 20.30 ja päättyivät klo 1. Erityisellä luvalla tanssit saattoivat jatkua klo 2 saakka. Orkesteri soitti aina 45 minuutin jakson ja sen jälkeen 15 minuuttia soitettiin levyjä. Isommissa tanssipaikoissa saattoi olla kaksikin orkesteria, jolloin levyjä ei soitettu. Yleensä yksi jakso tai vähintään yksi tanssikappale oli omistettu naisten haulle. Tangoista luopuminen pakotti Tango-Landolan muuttamaan nimensä Landolaksi; orkesteri halusi olla nimenomaan nuorisoyhtyeen maineessa. Nuoruusikä toi myös pieniä ongelmia, kun armeija kutsui nuorukaisia. Ensimmäisenä armeijaan astui orkesterin seniori Tuomo. Hän palveli suurimman osan armeija-ajastaan Raahen sotilaspiirin esikunnassa Oulaisissa. Läheinen sijainti mahdollisti aika hyvin myös orkesterissa soittamisen. Leo siirtyi harmaisiin vuonna 1969 ja hänen tilalleen solistiksi saatiin upeaääninen laulaja Alavieskan Taluskylältä – Unto Vierimaa eli Unski. Orkesterin managerina toimi tällöin Pekka Puutio, rumpali Eskon isä. Hän vastasi usein myös kuljetuksista. Tämä mahdollisti Eskon pikkuveljen Esan mukana olon tanssikeikoilla. Rohkeana laulajana Esa nousikin estradille ollessaan vasta aloittelemassa koulua. Hän sai taitelijanimen Joonas Tirkkonen alias Pikku-Danny. Hänestä tuli todellinen tanssiyleisön suosikki hänen esittäessään suosittuja iskelmiä, kuten Lunta vain, Pienenä poikana ja Kuljen taas kotiinpäin. Keijon oli koulun takia luovuttava mieluisasta harrastuksestaan lukion toisen luokan puolessa välissä eli vuosikymmenen vaihtuessa; kolme keikkaa viikossa oli lukion käyntiä ajatellen liian raskasta. Hänen tilalleen koskettimiin tuli Jussi Kiiveri Kalajoelta. Jussi soitti pari vuotta ja sen jälkeen Risto Kinnunen tuli hänen tilalleen. Tällöin Landola olikin eräänlainen Kinnusen veljesten klaani. Samoihin aikoihin Esko siirtyi orkesterista pois ja hänen paikkansa otti Heikki Hakola. Landolalla oli koko 1970- luku aktiivista keikkailuaikaa, vaikka kokoonpano vaihtelikin varsinkin vuosikymmenen loppupuolella. Leo Kinnusen bravuuri 1960-luvun lopulla oli kappale nimeltään Lapsuuden vala. Tämän tallenteeen kuvissa näkyy mm. Joonas Tirkkonen sekä Pekka Puutio. Landolan vanavedessä uusia bändejä Tango-Landola innosti rautiolaisia musiikin harrastamiseen. Niinpä vuonna 1969 rautiolaiset nuorukaiset Matti Ojala, Risto Kinnunen, Heikki Hakola ja Aila Kääntä (Hakola) perustivat uuden nuoriso-orkesterin. Heikki Hakola kertoo: ” Musiikillinen rummunpäräys osaltani kajahti joskus keväällä 1969, kun kavereiden kanssa perustettiin kokoonpano nimeltä Aila-Helinä ja Manolitos. Nimensä bändi sai silloisesta TV sarjasta, High Shapparall, jonka yksi värikäs pääosan esittäjä oli roolinimeltään Manolito! Alussa meillä ei ollut basistia, mutta tiesin kaverin Kannuksen Korvenkylältä, Pekka Santosen, jolla oli musiikillista paloa siihen hommaan, joten Pekasta leivottiin bändiin basisti.


Treenattuamme noin puolivuotta, olimme valmiita keikoille ja ensimmäinen olikin, kuinkas muuten, Raution Nuorisoseuralla syksyllä -69. Manolitoksessa soitin parisen vuotta ja sitten siirryin Landolaan Risto Kinnusen kanssa.” Vuosikymmenen vaihtuessa tapahtui siten henkilövaihdoksia Landolan ja Manolitoksen välillä. Kun Risto Kinnunen ja Heikki Hakola siirtyivät Landolaan, niin Landolasta puolestaan Esko Puutio ja Jussi Kiiveri siirtyivät Manolitosiin. Näin oli tapahtunut terveellistä verenvaihtoa bändien kesken! Manolitosin managerin tehtäviä hoiti rautiolaisen T:mi Marlonin toimitusjohtaja Antti Ojala, Matti Ojalan veli. Todettakoon, että tällöin myös rautiolainen tekstiiliteollisuus antoi nuorille soittajanaluille ansiomahdollisuuksia erilaisissa työtehtävissä tehtaassa (Rauteks Ky). Matti Ojala jatkaa muisteloja: ”Ihan alkuperäisessä kokoonpanossa Manolitos soitti n. 2-3 vuotta. Keikkoja oli lähialueilla ja tanssipaikkoina olivat mm. Raution Ns., Alavieskan Viri, Merijärjen Ns., Ylivieskan Kuulan kesäpaikka, Markkulan Ns., Nivalan Urheilutalo, Haapajärven Kaunisto, Oulaisissa ja Haapavedellä oli useita Nuorisoseuroja jne. Uuden kokoonpanon myötä keikat lisääntyivät ja kyllä me pohjoisessakin käytiin. Noita tanssipaikkoja oli siihen aikaan aika paljon ja tansseja järjestettiin myös sunnuntaisin ja keskiviikkoisin.” Elämä, musiikki ja Landola; Tuomo ja Leo Tango-Landolan syntyminen 1960-luvun puolen välin paikkeilla on Tuomo Hämäläisen ja Leo Kinnusen ansioita. Nuorukaisten yhteistyö vaikutti ratkaisevasti molempien elämään ja heistä tuli vähintäänkin puoliammattilaisia musiikin saralla. Tuomon avioiduttua Tuulikin kanssa he muuttivat Haapavedelle. Tuomon elämä ja myös ammatti onkin piirtynyt musiikin kirjaimilla. Leo puolestaan on rakentanut elämänsä Leenan kanssa toimien monitoimisena yrittäjänä Alavieskassa. Tuomo kertoo: ”Landolan aktiiviajan jälkeen olin Häijyt -orkesterissa mukana vuodesta 1977 alkaen noin vuoteen 1982. Ravintoloissa, tanssilavoilla ja -paikoilla soitettiin aika paljon. Repertuaariin kuului ravintola- ja tanssipaikoille soveltuvaa musiikkia. Keikkareissuilla on käyty ympäri Pohjois-Suomea, ulottuen lähialueilta Inariin ja Kainuun kautta Etelä-Savoon. Seuraava orkesterini muutaman vuoden oli nimeltään Reissumiehet. Orkesteri soitti rytmikästä tanssimusiikkia ja kierrettiin lähialueilla sekä Etelä-Savosta Pohjois-Suomeen. Heti Reissumiesten jälkeen alettiin keikkailla Villiruusut -orkesterin kanssa. Lähialueiden lisäksi soittoreissut ulottuivat Pohjois-Karjalasta Lappiin. Villiruusujen jälkeen aloin soittaa Täysikuu -orkesterissa vuodesta 1995 alkaen ja soitetimme enimmäkseen ravintoloissa, tanssipaikoilla ja kylpylöissä. Reissut ovat ulottuneet lähialueiden lisäksi Etelä-Suomesta Lappiin saakka. Olen keikkaillut myös Captainorkesterin kanssa 2010 -luvulta alkaen satunnaisesti. Leo eli Lexa on Tango-Landolan kasvo suurelle yleisölle. Hän aloitti heti koulun jälkeen työskentelyn Erkki Kiimamaan omistamassa sähköliikkeessä Alavieskassa. Avioiduttuaan Leenan kanssa he muuttivat Alavieskaan ja ovat toimineen siellä yrittäjinä näihin päiviin saakka. Leo on pitkään hoitanut Koneliike Leo Kinnunen – nimistä yritystä, jota nyt Leon poika Harri jatkaa. Elämä, musiikki ja Landola; Keijo, Vesa ja Esko Tango-Landola muodostui kahden vuosikymmen nuorukaisista. Leo ja Tuomo ovat 1940-luvun lopun lapsia. Keijo, Vesa ja Esko edustavat taasen 1950-luvun alkupuolta. Kun orkesteri aloitti esiintymiset vuonna 1967, orkesterin soittajien keski-ikä oli noin 16 vuotta; siis todellinen nuoriso-orkesteri.


Keijo Nivala liittyi Tuomon ja Leon musiikilliseen seuraan vuonna 1966 ja oli aktiivisesti mukana Landolassa vuoden 1969 loppuun saakka. Sen jälkeen hänen piti ratkaista tulevan elämänsä suuntaviivat. Hän päätti keskittyä kouluun ollessaan Kalajoen lukion toisen luokan puolivälissä. Koulu tuli hallitsemaan hänen elämäänsä ja elämän työtä. Hän valmistui vuonna 1976 Helsingin teknillisestä korkeakoulusta elektroniikka-alan diplomi-insinööriksi ja palasi vaimonsa Tertun kanssa kotiseudulleen Ylivieskaan työskentelemään Elektrovieska Oy nimiseen teollisuusyritykseen, jonka pääomistajana oli rautiolaislähtöinen Pekka Niska. Muutaman vuoden jälkeen hän siirtyi Ylivieskan teknillisen oppilaitoksen rehtoriksi. Hän väitteli vuonna 1994 Oulun yliopistossa tekniikan tohtoriksi ja työskenteli sen jälkeen maamme eri ammattikorkeakoulujen johtotehtävissä; hän toimi rehtorina Lahden ja Tampereen ammattikorkeakouluissa. Sen jälkeen hän palasi Ylivieskaan ja toimi Centriaammattikorkeakoulussa yksikönjohtajana, vararehtorina sekä tutkimus- ja innovaatiojohtajana. Musiikki aktivoitui uudelleen hänen elämässään 1980-luvun puolen välin jälkeen, jolloin jatkui yhteistyö myös Landolan kanssa. Vähitellen häntä rupesi kiinnostamaan sävellystyö ja pikkuhiljaa alkoi syntyä omia sävellyksiä ja sanoituksia, joista osa on vuonna 2016 julkaistulla ”Kiitos Sinulle” nimisellä CD:llä. Keijo kertoo: ”Ensimmäinen sävellykseni, josta kirjoitin nuotit, on lukioajoilta. Sen kappaleen nimi on ’Logaritmitango’. Arvostamani matematiikanopettaja Väinö Oksanen piti siitä kovasti ja muistaa sen edelleen. Olin myös 1990-luvun alussa puuhaamassa yhdessä muutaman musiikkia harrastavan ystäväni kanssa alueellista viihdeorkesteria, joka sai nimekseen viihdeorkesteri Solina. Siinä oli 25 tasokasta soittajaa useammasta alueen kunnasta. Solina piti konsertteja ja esiintyi erilaisissa tapahtumissa muutaman vuoden ajan. Olen myös toiminut pitkään Ylivieskan Mieskuoroa säestävässä orkesterissa nimeltään YMK Band. Ylivieskan Mieskuoron ja paikallisten solistien kanssa on tehty useita isohkoja musiikkiprojekteja, mm. ”Ranskalaiset korot; Erik Lindströmin elämä ja musiikki”. – Niin ja armeijavuonna 1971 aikana perustimme kajaanilaisen Tuomo Juntusen ja suonenjokelaisen Ilpo Puustjärven kanssa ’RAUKin pelimannit’ - bändin ja soittelimme monet lauantai-illat paikallisessa upseerikerhossa.” Viimeisin Keijo Nivalan johtama orkesteri on Viihdeorkesteri Selvät Sävelet, joka on pitänyt useita konsertteja paikallisten solistien kassa mm. Kulttuurikeskus Akustiikassa. Todettakoon, että Keijo vaimo Terttu soittaa em. viihdeorkesterissa mandoliinia. Terttu sai mandoliinin soiton ensiopit opettajaltaan ja suurelta musiikintekijältä Aatto Saksolalta. Vesa Kinnunen, Leon veli liittyi syntyvään orkesteriin samoihin aikoihin Keijon kanssa. Hän otti käsittelyynsä bassokitaran ja alkoi opiskella nuotteja Keijon avustamana. Perintönä saadut kädentaidot toivat Vesalle ammatin, mitä hän on tehnyt koko ikänsä ja johon sai opin vanhemmalta veljeltään Paavolta, jolla oli jo oma verhoiluliike Kemissä. Jo nuorena miehenä hän perusti oman yrityksen Oulaisiin, tapasi Annelin ja meni hänen kansaan naimisiin ja perusti perheen Oulaisiin. Musiikin ohessa hän on harjoittanut lähinnä huonekalujen verhoilua piakkoin puolen vuosisadan verran. Vesa kertoo: ” Landolan lisäksi perustettiin vuonna 1975 Uolevi Nikander group, jossa soitin bassoa vuoteen 1979. Nikanderin kanssa kävimme soittamassa Tavastialla, ja muutamat festarit muun muassa Saapasjalka rock ja Kuusrock Oulussa. Levytettiin myös kaksi sinkkua. Rautalankabändi Steelissä aloitin soittamaan vuonna 1988 bassoa, ensimmäinen jakso kesti kaksi vuotta. Vuonna 2003 palasin bändiin uudelleen laulajana ja komppikitaristina. Keikkailevan muusikon hommista jäin eläkkeelle samalla, kun lopetin Steelissä 2009. Väliin mahtuu myös lukuisia eri bändejä ja kokoonpanoja.” Alavieskan poika Esko Puutio on Tango-Landolan kuopus. Hän liittyi Tango-Landolaan rumpaliksi Leo Kinnusen pyytämänä vuonna 1966. Hän oli silloin kolmannella luokalla Alavieska-Raution kunnallisessa keskikoulussa, siis samassa koulussa Keijon kanssa. Tango-Landolan lisäksi Esko soitti ennen armeijaan menoaan myös Manolitos- ja Käpykaarti-orkestereissa. Esko kertoo: ”


Muutettuani vuonna 1972 Kokemäelle menin heti armeijaan ja sen jälkeen poliisikouluun. Työurani on ollut siis viranomaistyötä poliisina Porin alueella. Työ tietenkin rajoitti varsinkin alkuvuosina aktiivista soittamista. Avioiduin vuonna 1974 Hilkan kanssa ja perustimme perheen Poriin, jossa edelleen asumme. Soittaminen jossain muodossa on kuitenkin kulkenut kyljessäni; minulla on ollut ns. työmaabändi ja olemme soittaneet monissa poliisilaitoksen tilaisuuksissa. Perustimme 1990-luvun alussa Esa-veljeni kanssa Tanssiorkesteri Neliapilan, jonka solistina oli myöhemmin Merja Raski. Kiersimme laajasti Ruotsia myöten eri tanssitilaisuuksissa ja esiinnyimme mm. kaksi kertaa ”Huvin vuoksi” TV-ohjelmassa. 2000-luvulla olen soittanut lähinnä ravintoloissa Trio Menox-nimisessä orkesterissa. Lisäksi olen soittanut Vesa Kilpisen bändissä ravintoloissa ja myös Tallinnan laivalla sekä satunnaisesti Jalmar-nimisessä orkesterissa. Tällä hetkellä soitan eläkepäivieni ratoksi satunnaisesti poikieni Jussi-Sakarin ja Veli-Matin Mr Meno - bändin kanssa.” Esko Puutio on toiminut myös Viihdeorkesteri Selvät Sävelet rumpalina.


Veri vaihtuu Landolassa: Jussi, Hessu ja Risto 1960-luvun vaihtuessa uudeksi vuosikymmeneksi Landolan kokoonpano alkoi hieman elää. Leon armeija vuonna 1968 toi orkesteriin Unto Vierimaan uudeksi laulusolistiksi. Keijon päätti keskittyä koulunkäyntiin ja hänen tilalleen vuoden 1969 lopulla koskettimiin tuli Jussi Kiiveri Kalajoelta. Noin vuosi tämän jälkeen Esko ja Jussi siirtyivät Manolitosiin ja samalla Heikki Hakola tuli Landolaan rumpaliksi ja Risto Kinnunen (Leon ja Vesan veli) tuli koskettimiin, jotka tuohon aikaan olivat sähköurkuja. Jussi Kiiveri kertoo omasta musiikillisesta tarinastaan:” Eka keikka Landolassa oli 16.11.69 Matkanivan Nuorisoseuralla. Olin silloin15 vuotias. Muistini mukaan ensimmäinen laulamani kappale Landolassa oli nimeltään Tukholma. Olin noin vuoden silloin mukana Landolassa ja sitten siirryimme Eskon kanssa Manolitos yhtyeeseen. Sen jälkeen soitin Charlie Brown – ja Uolevi Nikander Groupnimisissä bändeissä. Levytimme muutaman singlen ja kokoelmalevyillä mukana. Sitten tuli muutaman vuoden taukoa. Aloitin tähän päivään saakka jatkuneen yritystoiminnan musiikin parissa; myyn ja viritän pianoja. Vuonna 1990 pääsin viikkolehti Seuran aurinkotyttökiertueeseen ja kiersin koko kesän Suomea bändin iskelmäsolistina. Lisäksi 90-luvulla olin mukana Select- ja Carawellnimisissä yhtyessä. Musiikillisia saavutuksiani ovat neljä älppäriä, erinäinen määrä sinkkuja, muutama TV-esiintyminen. Radiosoittoja on vielä tänäkin aikana säännöllisesti. Olen myös tehnyt biisejä, joita itseni lisäksi on levyttänyt Kirka, Kake Randelin, Kari Vepsä ja Daniela Persson. Jussin siirryttyä noin vuoden Landolassa olon jälkeen Manolitosiin Risto Kinnunen siirtyi Landolassa sähköurkujen taakse. Elämäntarinastaan Risto kertoo:” Vuoden 1960-luvun loppupuolella perustimme Manolitos- yhtyeen, jossa soittivat itseni lisäksi, Heikki Hakola ja Matti Ojala sekä laulusolistina Aila Hakola. Kuljettiin Ojalan Antin autolla satunnaisia keikkoja jopa Etelä-Pohjanmaalla saakka. Siirryin Landolaan muistaakseni 1971, tosin armeija vuosina 72-73 hieman keskeytti musisointia. Soitin Landolassa aina 80 -luvulle. Keikkoja oli siihen aikaan todella paljon. Kierisimme koko Pohjois-Suomessa sekä Keskipohjanmaalla ja säestettiin myös tunnettuja artisteja. Asuin Kokkolassa; kävin siellä kauppaopiston ja olin töissä Teknossa sekä Sokos-Marketissa. 1980-luvun loppupuolella muutettiin vaimoni Kaarinan kanssa Marinkaisiin Lohtajalle. Vuonna 1984 vuoden siirryin yksityisyrittäjäksi Himangalla, Sitä kesti kymmenisen vuotta ja siihen aikaan soitin lohtajalaisessa Lapponia yhtyeessä. 1990-luvun alkupuolella soitin Trio Tatu Honka yhtyeessä ja kierreltiin paljon ravintola keikkoja Pohjois-Suomea ja Kainuussa. Vuonna 1997 muutimme Sieviin ja olin töissä Teho-Filtterin tehtaalla koneenkäyttäjänä ja soitin Yambalaya- yhtyeessä. Jäin vuonna 2009 sairaseläkkeelle. Nykyisin olen harrastanut kuorolauluja mm. Sievin kirkkokuorossa sekä Nivalan mieskuorossa. Heikki Hakolan monimuotoinen musiikillinen elämä käynnistyi Manolitosorkesterissa 1960-luvun lopulla. Hessu kertoo elämästään seuraavaa: ”Manolitosin jälkeen Landolassa tein keikkaa neljä vuotta vuoteen 1974 saakka, jolloin minua pyydettiin Uolevi Nikander Groupin(UNG) riveihin, seuraavat neljä vuotta kuluivatkin sitten UNG:n riveissä keikkaillen jopa ihan pääkaupunkiseudulle saakka. UNG avarsi musiikillista maailmaani parin single -levyn ja festivaalikeikkojenkin muodossa. Myös studiohommat alkoivat kiinnostaa tuolloin. Tuli vuosi 1978 ja säestettiin UNG:llä Mikko Alataloa muutamia kertoja ja hän tarvitsi uuteen bändiinsä rumpalia; oli kuuleman mukaan kiinnostunut minusta. Hän tarvitsi laulavan rumpalin, joten ei muuta kuin päätös ja uusia haasteita kohti. Bändi oli loistava ja mieleenpainuvia keikkoja tehtiin myös Ruotsissa ja muutamia kertoja jopa silloisessa Neuvostoliitossakin. Pitkien keikkavälimatkojen ja perheen takia jouduin kuitenkin lopettamaan Mikon bändissä keväällä 1980. Seuraava kokoonpano oli sitten nimeltään Vanhat Saiturit; pääasiassa ravintolabändi, jossa musisoivat myös Leo Kinnunen, Timo Vesajoki, Ismo Irva. Seuraava bändi perustettiinkin sitten syksyllä 1981 Kokkolan Kaupunginteatteriesitystä varten; Laulu Tulipunaisesta Kukasta - näytöksiä oli toukokuuhun -82 saakka, jonka jälkeen lähdimme samalla kokoonpanolla, mutta nimellä Pekka Marjasen Kvartetti, tekemään keikkaa ympäri Suomen pääosin Polar Artistit Oy:n leivissä. Tällä kokoonpanolla teimme säestyskeikkaa eri artistien taustalla (esim. Kake Randelin, Matti Esko, Paula Koivuniemi, Vesa-Matti Loiri, Kisu sekä monet muut sen ajan nimekkäimmät artistit). Pekka Marjasen lopettaessa vuonna 1983 tässä kokoonpanossa, meillä oli muutamia tilapäisiä kosketinsoittajia eri puolilta maata, Jari Puhakka, Esa Katajavuori, Vesa Torppa ja viimein pysyvämpi jäsen Kari Salmela Merijärveltä. Bändin uudeksi nimeksi tulikin The Ritz Band. Tämä kokoonpano toimi 1986 vuoteen saakka omien keikkojen lisäksi mm. Paula Koivuniemen ja Lea Lavenin taustabändinä. Seuraava bändi olikin sitten Juhamatin taustalle koottu kokoonpano syksystä 1986 kevääseen 1988, jolloin lopetin keikkakiertämisen ja muutin Ouluun tekemään omaa musiikkia yritysvideoihin, mainostuotantoihin sekä studiotöitä ja mainosääntä TV - ja radiomainoksiin. Omaa musiikkia olen säveltänyt, sanoittanut, ja sovittanut kaikkien näiden vuosien aikana Teoksia löytyy Teoston listoilta toistasataa kappaletta, joista esim. Matti Esko on levyttänyt biisin nimeltä Et voinut unohtaa ja Mikko Alatalo kappaleen Pohjatuuli. Myös oma levy -Unohtumattomiin Hetkiin- ilmestyi vuonna 2001. Viimeinen oma vakituinen keikkakokoonpanoni oli Tanssiorkesteri Salama vuosina 1993 - 1995. Siirryttäessä 2000-luvulle siirryin opetustehtäviin Ylivieskan ammattiopistoon (YSO) ja tällä hetkellä olen jäähdyttelemässä; päiväni kulutan Rautiosta nauttien. Yksi asia vielä, jonka haluan mainita, on poikani Janne ja hänen osallistumisensa Tenavatähtikisaan vuonna 1992. Hänestä taisi tulla siihen aikaan jopa paikallinen TV-julkkis!” Solistikimaraa; Unski ja Joonas Tirkkonen Tango-Landola oli1960-luvulla todellinen nuoriso-orkesteri, joka rakentui upean laulusolistin Lexan eli Leo Kinnusen ympärille. Armeija kuitenkin kutsui nuortamiestä ja orkesterin oli löydettävä Lexalle tuuraaja. Sellainen löytyi Alavieskan Taluskylältä. Unto Vierimaa oli tällöin vapaana ja hänellä oli paljon kokemusta tanssiorkestereista. Tango-Landola sai nyt uuden solistin. Tupsahtipa orkesteriin vielä toinenkin solisti, nimittäin Joonas Tirkkonen, jota myös Pikku-Dannyksi tituleerattiin eli Esa Puutio. Hänet toi orkesteriin Pekka Puutio, Esan isä. Pekka toimi tällöin Tango-Landolan managerina ja huolenpitäjänä. Näin seitsenvuotiaan Joonas Tirkkosen oli turvallista olla mukana monilla keikoilla. Edesmennyt Unto Vierimaa oli 40-luvun lapsia. Hän syntyi, asui ja kasvoi Alavieskan Taluskylässä veljesyhteisössä, jossa oli paljon musiikillista lahjakkuutta. Hänen kotitaloaan kutsuttiin Tienviereksi. Kerrotaan, että hän oli nuoruusvuosinaan talon pikkukamarissa usein soitellut haitaria naapurin lapsille. Unski aloitti laulamisen alavieskalaisessa Simosen yhtyeessä ja lauloi sen jälkeen mm. Unto Jutilan orkesterissa ennen tuloaan Tango-Landolaan. Tekipä hän musiikillista yhteistyötä myös Jouko Hietalan orkesterin kanssa. Unski oli ennen kaikkea tangolaulaja. Tango-Landolassa hänen bravuurikappaleitaan olivat Hiekkaa tango, Sabina sekä 1960-luvun, mutta myös tänä päivänä puhutteleva kappale nimeltään Katu. Unskilla oli hyvin soinnillinen ääni ja hän pystyi laulamaan hyvin korkealta. Kun 60-luvun iskelmätähti Kari Kuuva kuuli Unskin laulavan, hän oli vakuuttunut, että Unskista tulee tähtiartisti Suomeen. Niinpä Kuuva järjesti Unskille koelaulutilaisuuden Helsinkiin, mutta yksinäiselle maalaiskylän pojalle tuli muita käytännön ongelmia Helsingissä ja asiat eivät edenneetkään suunnitelmien mukaisesti. Unski jatkoi Tango-Landolan jälkeen pienimuotoista laulamista ja esiintymistä oman kylän puitteissa mm. Seppo Raution ja Kosti Nahkalan kanssa. Tästä yhteistyöstä yhtenä kivana muistona on Taluskylän oma C-kasetti tallenne nimeltään ”Tälle kylälle”. Kasetilla kuullaan Lepposat-orkesterin ja usean solistin esittämänä Kosti Nahkalan kappaleita. Tältä kasetilta voisi esimerkkinä mainita valssiin Taluskylällä


Esa Puutio, Tango-Landolan rumpalin Esko Puution velipoika oli innokas laulamaan jo ennen kouluunmenoa. Niinpä isä Pekka rohkaisi häntä kokeilemaan laulua Tango-Landolan säestämänä ja sehän onnistui heti hyvin. Niinpä Pekka Tango-Landolan managerina sanoi pojalleen, että lavalle vaan. Alavieskalainen Veikko Kauppinen keksi pikkupojalle taitelijanimen ”Joonas Tirkkonen” ja sillä nimellä lähdettiin esiintymään seitsenvuotiaana. Kun kappalevalikoimaan kuului mm. Dannyn kappale Lunta vaan, niin saipa Esa poika toisenkin taitelijanimen ”Pikku-Danny”. Yleensä Joonas Tirkkonen lauloi heti alkuillasta ja meni sitten kymmenen jälkeen autoon nukkumaan. Pikkupoika tanssilavalla solistina oli todella erikoista 1960-luvun lopulla ja Joonas Tirkkosesta tuli todellinen suosikki. Hänen bravuurikappaleita olivat mm. Pienenä poikana sekä Kuljen taas kotiinpäin. Esa Puutio kertoo elämästään ja musiikistaan: ”Muutin Alavieskasta Kokemäelle v.1970. Laulu-ura jatkui vahvasti ja osallistuin kymmeniin laulukilpailuihin Satakunnan alueella; voitin ne kaikki! Vuonna 1971 sain pääosan Porin kesäteatterissa Tukkijoella näytelmästä "Pölhö Kustaan" rooliin. Saman vuoden jouluna esiinnyin televisiossa Aarre Elon ohjelmassa Joululahjavalvojaiset. Sitten vähän innostus hiipui laulamiseen, osasyynä oli äänenmurros. Tuli käytyä koulut ja ylioppilaslakki pantiin päähän 1980. Armeijan jälkeen opiskelin ravintola-alaa, jonka parissa työskentelinkin koko 80-luvun. Menin naimisiin 1989 ja asun vaimon kanssa edelleen Kokemäellä. Palasin vuonna 1990 uudestaan musiikin pariin Neliapila orkesteriin veli Eskon kanssa. Vuonna 1995 pääsin laivamuusikoksi VikingLinelle. Laivakeikkaa tein vuosina 1995-2004 myös Silja-Linellä että Eckerö-Linellä. Teen edelleen aktiivisesti keikkaa pääosin One-Man-Bändinä ympäriinsä täällä Länsi-Suomen alueella.”


Landolan esittämän musiikin tyyli Tango-Landolan musiikillinen tyyli perustui pitkälle kitaristi Tuomo Hämäläisen tapaan tulkita musiikkia hyvin kansanomaisesti. Tango-Landolan soittoa on kautta aikojen pidetty selkeänä, rytmillisenä ja hyvin tanssittavana. Lisäksi musiikki on reipasta ja iloista, mihin tunnelman on aina luonut upea laulusolisti Leo Kinnunen. Tätä musiikillista tyyliä edustaa kappale Jääkukkia orkesterin 40-vuotiskahvikonsertissa Raution Nuorisoseuralla vuonna 2007. 1960-luvulla musiikin tekeminen poikkesi tämän päivän tilanteesta oleellisesti. Nuotteja ei juurikaan ollut saatavissa. Muutamat nuotit, jotka Tango-Landola hankki, piti kirjeitse tilata Helsingistä Musiikki Fazerilta. Useimmat kappaleet tehtiin korvakuulolta. Kun Tango-Landola oli nuoriso-orkesteri, se halusi perinteellisten tangojen, valssien ja humppien ohella esittää mahdollisimman paljon myös uunituoreita kappaleita. Näitä uusia kappaleita julkaistiin tuolloin radion suositussa Lista-ohjelmassa. Menettelytapana oli se, että uusi kappale nauhoitettiin kasettinauhurilla. Sitten kuunneltiin ja kirjoitettiin sanat ylös. Tämän jälkeen Keijo ja Tuomo hakivat Tuomon tarkalla musiikkikorvalla kappaleisiin soinnut ja siitä sitten muodostui yksinkertainen sovitus kappaleeseen Landolan tulkitsemana. Menettelytapa oli nopea. Keijo muistelee:” Fredin tulkitsema kappale Pieni nukke oli uutena kappaleena radion lauantain Lista-ohjelmassa. Kappale miellytti kovasti. Se otettiin nauhalle, tehtiin soinnut ja sunnuntai-iltana tansseissa se oli jo orkesterin ohjelmistossa.”


Landolan eräänlainen uudelleen herääminen tapahtui vuonna 1987, jolloin orkesterin ensi esiintymisestä oli kulunut 20-vuotta. Keijo Nivala ja Raution kyläpäällikkö Alpo Murtoniemi ideoivat niin, että juhlan kunniaksi järjestetään Rautio-viikon iltamiin tanssit, joiden musiikista vastaa juhlakalu eli Tango-Landola tai lyhyemmin Landola. Tästä alkoi perinne, jota on nyt jatkunut 30 vuotta. Hieno näyte yhtyeen ja sen kannattajien ilakoinnista noista juhlallisuuksista on esitys, jossa kuullaan kappaleet Olen yksinäinen ja Jambalaya. Rautio tunnetaan kulttuuristaan ja aktiivisesta kylätoiminnasta. Rautio valittiin mm. vuonna 2004 Pohjois-Pohjanmaan kyläksi. Rautio-viikko on yksi perinteeksi muodostunut kesätapahtuma PohjoisPohjanmaalla. Viikon jokaiselle päivälle on ohjelmaa, josta osavastuu on Raution jokaisella neljällä kylällä. Rautio-viikon yksi kohokohta on lauantai-illan ohjelmalliset iltamat, jotka päättyvät perinteeksi muodostuneisiin lomatansseihin. Näihin tahdit on taannut vuodesta 1987 alkaen Tango-Landola. Iltamien ohjelmaan on kuulunut paikallinen näytelmä, jonka alkuvuosien käsikirjoittajana toimi edesmennyt rautiolainen taitaja Eino Takkunen. Hänen jalanjälkiään näytelmäkirjoittajana on jatkanut mm. Tapani Typpö. Varsin usein ennen näytelmää illan on käynnistänyt Landola omalla lyhyellä ohjelmanumerollaan solistina Leo Kinnunen. Näytelmän kesto on yleensä ollut noin tunti. Tämän jälkeen on salista tuolit siirretty sivuun. Samalla Landola on viritellyt soittimiaan ja näin illan tanssiohjelma on päässyt käyntiin. Yleensä aloitusvalssit on soitettu klo 21 paikkeilla ja tanssilattia on heti täyttynyt aktiivisista ja iloisista tanssijoista. 1980- luvun lopulla tanssijoita oli useita satoja, viimevuosina muutamia kymmeniä. Landolan kokoonpano on eri vuosina hieman elänyt ja aina alkuperäistä kokoonpanoa ei ole onnistuttu saamaan kasaan. Tuuraajina eri vuosina ovat olleet Risto Kinnunen, Unto Laaksonen, Martti, Simo ja Kalevi Kärkinen, Heikki Hakola, Jouko Hietala, Markus Paavilainen ja Risto Savela. Vuoden 1998 Rautio-viikon tansseissa Tango-Landolan peruskokoonpanoa vahvistivat Maarit Satomaa viulussa ja Terttu Nivala mandoliinissa. Tässä tätä hieman poikkeavaa Landolaa edustaa kappaleet Kisällit kesällä ja Suvivalssi ja jos oikein tarkasti katsot, voit tanssijoiden joukossa nähdä myös Pekka Niskan; hänhän vieraili usein näissä lomatansseissa. Kesällä 2018 Rautio-viikon iltamissa juhlittiin Tango-Landolaa. Näytelmän korvasi Tango-Landolan 50-vuotiskonsertti. Konsertti oli kaksiosainen kestäen noin 2 tuntia. Ohjelmassa esitettiin pääasiassa 1960 ja -70 luvun kappaleita. Orkesterin peruskokoonpanoa vahvistavat Heikki Hakola äänentoistossa, Timo Vesajoki koskettimissa sekä taustalaulajina naistrio Noora Östberg, Arja Löytynoja ja Leila Poutiainen. Leo Kinnusen ohella solisteina ovat myös Jussi Kiiveri, Tuomo Hämäläinen sekä Pauliina Sormunen, jonka laulama Hiekkaa-tango palautti mieliimme Unto Vierimaan muistot Landolan solistina. Landola ja ”starat” Tanssiorkesterille on aina sekä kunnia että haaste päästä säestämään todellisia iskelmätähtiä eli ”staroja”. Tämä oli erityisen haastavaa 1960-luvulla: silloin näillä kansansuosikeilla ei yleensä ollut minkäänlaisia nuotteja mukana säestävälle orkesterille. Silloin puhuttiin papereista – ”onko sinulla mitään paperia orkesterille?”. Siis ei ollut ja niinpä jouduttiin säestämään korvakuulolta eikä yleensä myöskään etukäteen harjoiteltu. Solisti sanoi vain sävellajin ja siitä mentiin. Tango-Landola selviytyi näistä haasteista hyvin, koska kitaristi Tuomo Hämäläinen kykeni soittamaan ”siitä vaan” – periaatteella. Vesa bassossa ja Keijo harmonikassa tai koskettimissa sitten seurasi Tuomon ottamia kitarasointuja ja homma hoitui ainakin kohtuullisesti. Osa kappaleista oli tietenkin tuttuja, joten niissä ei ongelmia ollut. Myöhemmin vierailevilla solisteilla oli myös nuotit mukana ja näin säestykset helpottuivat. Tango-Landolan ensimmäinen vierailevan solistin säestys oli Limingan Nuorisoseurantalolla vuonna 1969; solisti oli Päivi Paunu. Hän oli noussut pinnalle ”Oi niitä aikoja” kappaleella. Tästä ensimmäisestä säestyksestä on jäänyt mieleen kova ennakkojännitys ja sitten miellyttävä jälkifiilis, kun kaikki meni hyvin. Tämän jälkeen säestyksiä tuli vähitellen lisää. Kari Kuuvan kanssa Landola teki jonkin verran yhteistyötäkin 1960-luvun lopulla ja esiinnyttiin monilla tanssipaikoilla yhdessä. Vietettiinpä myös yhteistä vapaa-aikaa mm. Haapaveden Kylpyläsaaressa ja Kalajoen Hiekkasärkillä. Hiekkasärkiltä on jäänyt mieleen, kun lähdettiin nauttimaan rannasta ja auringosta, niin meidät yllätti uusi villitys. Rannalla oli tyttöjä, jotka olivat yläosattomissa eli ilman rintsikoita. Kyllä siinä Kari Kuuvakin meni hämilleen. Näin tapahtui siis Kalajoen hietikolla! Kari Kuuva nousi pinnalle satiirisella sanoituksellaan tangoon ”Vanha pelargonia”. Tämä tango oli todella suosittu 1960-luvulla ja Landola piti sitä myös pitkään ohjelmistossa. Keijo muistelee, että Anneli Sarin säestys Ruokolahden lavalla oli haastavaa. Ensinnäkin Landolalla oli hieman ongelmia mikrofonien liittimien kanssa ja toiseksi Anneli Sari oli hyvin vaativa ja rupesipa ohjeistamaan meitä soittajia. Hyvin kuitenkin selvittiin. Vesa ja Tuomo muistelevat, että pikkuhiljaa vierailevia solisteja alkoi olla enemmän ja enemmän. Muistinvaraisesti Landola on säestänyt edellä mainittujen solistien lisäksi ainakin seuraavia: Annikki Tähti, Erkki Junkkarinen, Esko Rahkonen, Veikko Lavi, Sammy Babitzin, Jamppa Tuominen, Irwin Goodman, Arja Sippola, Markus Allan, Veikko Tuomi, Tarja Lunnas, Arto Vilkko, Markus, Ossi Ahlapuro, Matti Heinivaho, Kari Purhonen ja Pekka Himanka. Vesa kertoo, että lämpimimmät muistot jätti Annikki Tähti, kun hän lähetti hänelle postissa syntymäpäivälahjaksi itsekutomansa villasukat. Kiitos Rautio! Tango-Landolan pitkän toimintaiän vankka tukija alusta saakka on ollut Rautio ja rautiolaiset. Tästä orkesterin jokainen jäsen antaa nöyrimmät kiitokset rautiolaisille unohtamatta kiittää koko alueen tanssiyleisöä vuosien varrelta. Raution tuki orkesterille ilmeni heti orkesterin syntyvaiheessa vuonna 1966. Tämä konkretisoitui mm. siten, että Raution nuorisoseuran talo antoi vapaasti käyttöön tilat orkesterin harjoituksiin. Niinpä Tango-Landola harjoittelikin alkuvaiheessa viikoittain seuralla, kuten silloin sanottiin. Yleensä harjoitukset olivat sunnuntaina iltapäivällä. Soittajat muistelevat, että lauantai-illan riennoista monesti herättiin sunnuntaina puolenpäivän aikoihin ja välittömästi ”aamukahvin” jälkeen mentiin seuralle harjoittelemaan. Joskus jopa jouduttiin kavereita herättelemäänkin harjoituksiin! Raution tuki orkesterille näkyi monella tavalla. Paikkakunnan ihmiset olivat innostuneita ja aina myönteisiä tälle uudelle tulokkaalle. Siitä puhuttiin ja sitä tuettiin. Tästä oivana esimerkkinä on silloisen Raution kunnan hallituksen kutsu tulla soittamaan paikkakunnan päättäjille tarkoitetussa kokouksessa. Tämä tapahtui vuonna 1968 ja pakinoitsija Kuukkeli kirjoitti alueella ilmestyvässä lehdessä Kaduilta ja kujilta -pakinassaan silloin näin: ”… Raution pikkuinen kunta aukoo uusia uria kunnallisia tilaisuuksia järjestäessään. Ensi lauantaina vietetään paikkakunnalla kunnallisten luottamusmiesten tiedotustilaisuutta, johon on hankittutavanomaisen arvokas ohjelma. Tilaisuuden aloittaa paikkakunnan oma nuorisobändi TangoLandola, en tiedä sitten, mitä pojat soittavat, soittavatko he Elsaa kohtalon lasta, Lumpeenkukkaa tai Kyllä kunnanvaalit meni aivan poskelleen. Joka tapauksessa ratkaisu on erikoinen ja sopii kokeiltavaksi varmasti muuallakin…..” Tango-Landolan vankkumaton tukija on ollut Raution kyläpäällikkö Alpo Murtoniemi. Hän on mm. vuodesta 1987 alkaen huolehtinut siitä, että Landola on soittanut Rautio-viikkojen iltamatanssit. Landola haluaa kiittää Alpoa lämpimästi tästä pysyvästä ja pyyteettömästä tuesta, jonka Alpo on yleensä kertonut myös näiden iltamien ohjelmassa niin, että ”heillä on toistaiseksi voimassa oleva esiintymissopimus Tango-Landolan kanssa". Tämä sopimus on siis voimassa tänäkin kesänä Rautiossa; konsertin jälkeen myös tanssahdellaan! Tango-Landola päätti 50-vuotistaipaileensa kahdella juhlakonsertilla, toinen Raution Nuorisoseuralla ja toinen Kulttuurikeskus Akustiikassa syksyllä 2018. Tässä linkissä Tango-Landolan viimeinen esiintyminen ja viimeinen kappale – Nuoruusmuistoja

Olen huolissani maailman tilanteesta


Gazan sota

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gazan_sota_2023%E2%80%93


Venäjän hyökkäys Ukrainaan 2022

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_hy%C3%B6kk%C3%A4ys_Ukrainaan_2022%E2%80%93


N 800 METRIÄ, loppukilpailu


1. Lilian Odira KEN 1.54,62 CR

2. Georgia Hunter Bell GBR 1.54,90 PB

3. Keely Hodgkinson GBR 1.54,91

4. Sarah Moraa KEN 1.55,74 PB

5. Sage Hurta-Klecker USA 1.55,89 PB

6. Audrey Werro SUI 1.56,17

7. Mary Moraa KEN 1.57,10 SB

  1. Jessica Hull AUS 1.57,30



M 5 000 METRIÄ, loppukilpailu

1. Cole Hocker USA 12.58,30

2. Isaac Kimeli BEL 12.58,78 SB

3. Jimmy Gressier FRA 12.59,33

4. Ky Robinson AUS 12.59,61

5. Biniam Mehary ETH 12.59,95

6. Nico Young USA 13.00,07

7. Birhanu Balew BRN 13.00,55

8. Grant Fisher USA 13.00,79

9. Yann Schrub FRA 13.01,34

10. Jacob Ingebrigtsen NOR 13.02,00 SB

11. Mathew Kipsang KEN 13.03,67

12. Mike Foppen NED 13.05,94

13. Hagos Gebrhiwet ETH 13.07,02

14. Etienne Daguinos FRA 13.11,72

15. Valentin Soca URU 13.34,35

  1. George Mills GBR 13.44,88


M 10-OTTELU, pistetilanne 9/10 lajia


1. Leo Neugebauer GER 8072

2. Kyle Garland USA 8057

3. Ayden Owens-Delerme PUR 7958

4. Niklas Kaul GER 7732

5. Johannes Erm EST 7681

6. Heath Baldwin USA 7615

7. Harrison Williams USA 7476

8. Kendrick Thompson BAH 7445

9. Makenson Gletty FRA 7388

10. José Ferreira BRA 7367

11. Jente Hauttekeete BEL 7358

12. Vilem Strasky CZE 7346

13. Antoine Ferranti FRA 7147

14. Xiang Fei CHN 6778


Sander Skotheim NOR dnf


M 10-OTTELU, keihäs pist


Niklas Kaul GER 78,19 1015

Karel Tilga EST 69,33 879

Kendrick Thompson BAH 68,02 859

Heath Baldwin USA 65,24 817

Leo Neugebauer GER 64,34 803

José Ferreira BRA 64,23 802

Makenson Gletty FRA 62,89 781

Kyle Garland USA 59,78 735

Ayden Owens-Delerme PUR 58,79 720

Johannes Erm EST 56,32 683

Harrison Williams USA 55,44 669

Jente Hauttekeete BEL 55,44 669

Ondrej Kopecky CZE 55,28 667

Vilem Strasky CZE 53,08 634

Antoine Ferranti FRA 53,06 634

Xiang Fei CHN 41,71 467

Lindon Victor GRN dns



M 4 x 400 METRIÄ, loppukilpailu

 1. Botswana            2.57,76
 2. Yhdysvallat         2.57,83 SB
 3. Etelä-Afrikka       2.57,83
 4. Belgia              2.59,48
 5. Qatar               3.01,64
 6. Iso-Britannia       3.03,05
 7. Jamaika             3.03,46
 8. Hollanti            3.04,84
 9. Portugali           3.09,06

USA pääsi finaaliin aamun Keniaa vastaan käydyn uusinnan jälkeen.

N 4 x 400 METRIÄ, loppukilpailu


1. Yhdysvallat 3.16,61 CR

Whittaker - Irby-Jackson - Butler -

McLaughlin-Levrone

2. Jamaika 3.19,25 SB

Oakley - Williams - Knight - Pryce

3. Hollanti 3.20,18 SB

Saalberg - Klaver - De Witte - Bol

4. Belgia 3.22,15 SB

5. Puola 3.22,91

6. Norja 3.23,71 NR

7. Ranska 3.24,08 SB

8. Italia 3.25,00


M 10-OTTELU, 1500 metriä pist


Antoine Ferranti FRA 4.13,52 856

A. Owens-Delerme PUR 4.17,91 826

Niklas Kaul GER 4.20,76 806

Harrison Williams USA 4.22,72 793

Vilem Strasky CZE 4.27,04 764

Makenson Gletty FRA 4.27,90 758

Jente Hauttekeete BEL 4.27,91 758

Johannes Erm EST 4.29,15 750

Leo Neugebauer GER 4.31,89 732

Kendrick Thompson BAH 4.32,26 730

Heath Baldwin USA 4.33,42 722

Ondrej Kopecky CZE 4.43,98 655

Kyle Garland USA 4.45,45 646

Xiang Fei CHN 4.58,39 569

José Ferreira BRA 4.59,87 560

Karel Tilga EST dnf



M 10-OTTELU, lopputulokset

1. Leo Neugebauer GER 8804 SB

2. Ayden Owens-Delerme PUR 8784 NR

3. Kyle Garland USA 8703

4. Niklas Kaul GER 8538

5. Johannes Erm EST 8431 SB

6. Heath Baldwin USA 8337

7. Harrison Williams USA 8269 SB

8. Kendrick Thompson BAH 8175

9. Makenson Gletty FRA 8146

10. Jente Hauttekeete BEL 8116

11. Vilem Strasky CZE 8110

12. Antoine Ferranti FRA 8003

13. José Ferreira BRA 7927 SB

14. Xiang Fei CHN 7347


N 4 X 100 METRIÄ, loppukilpailu


1. Yhdysvallat 41,75

Terry - Richardson - Jefferson-Wooden

- White

2. Jamaika 41,79 SB

Tina Clayton - Tia Clayton -

Fraser-Pryce - Smith

3. Saksa 41,87

Haase - Junk - Mayer - Lückenkemper

4. Iso-Britannia 42,07

5. Espanja 42,47

6. Ranska 42,81

7. Kanada 42,82

Puola DQ


M 4 x 100 METRIÄ, loppukilpailu

 1. Yhdysvallat      37,29 WL
 2. Kanada           37,55 SB
 3. Hollanti         37,81 NR
 4. Ghana            37,93
 5. Saksa            38,29
 6. Japani           38,35
 7. Ranska           38,58
    Australia         dnf

N KORKEUS, loppukilpailu
  1. Nicola Olyslagers   AUS  200
  2. Maria Zodzik        POL  200 PB
  3. Yaroslava Mahuchikh UKR  197
     Angelina Topic      SRB  197 SB
  5. Eleanor Patterson   AUS  197
     Yulia Levchenko     UKR  197
  7. Christina Honsel    GER  193
     Morgan Lake         GBR  193
  9. Elena Kulichenko    CYP  193
 10. Merel Maes          BEL  193
 11. Imke Onnen          GER  193
 12. Michaela Hruba      CZE  188
     Fatoumata Bailey    GUI  188
     Marija Vukovic      MNE  188
 15. Rose Yeboah         GHA  188
     Elisabeth Pihela    EST ei tulosta

M KIEKKO, loppukilpailu


1. Daniel Ståhl SWE 70,47 SB

2. Mykolas Alekna LTU 67,84

3. Alex Rose SAM 66,96

4. Matthew Denny AUS 65,57

5. Mario Diaz CUB 64,71

6. Andrius Gudzius LTU 63,43

7. Martynas Alekna LTU 63,34

8. Kristjan Ceh SLO 63,07

9. Lukas Weisshaidinger AUT 62,26

10. Connor Bell NZL 59,97

11. Mika Sosna GER 58,60

Henrik Janssen GER x

MM-YLEISURHEILU MITALITAULUKKO

Yhdysvallat 15 - 5 - 5

Kenia 7 - 2 - 2

Kanada 3 - 1 - 1

Hollanti 2 - 2 - 2

Espanja, Uusi-Seelanti, BOT 2 - 0 - 1

Portugali 2 - 0 - 0

Jamaika 1 - 6 - 3

Italia 1 - 3 - 3

Brasilia 1 - 2 - 0

Trinidad & Tobago 1 - 1 - 0

Australia 1 - 0 - 3 Kuuba 1 - 0 - 2

Ruotsi, Ranska, Ecuador 1 - 0 - 1

Tansania, Sveitsi 1 - 0 - 0

Iso-Britannia 0 - 3 - 2

Saksa 0 - 3 - 1

Etiopia, Kiina 0 - 2 - 2

Meksiko 0 - 2 - 0 BRN,BEL 0 - 1 - 1

MAR, NGR, KOR, GRN, GRE, DOM,

IRL, LAT, ALG, DMA, PUR, POL 0 - 1 - 0

Japani 0 - 0 - 2

URU, LCA, SLO, HUN, RSA, UKR,

CZE, VEN, SVK, COL, QAT, SRB 0 - 0 - 1


MIESTEN MM-LENTOPALLO 21.9.


NELJÄNNESVÄLIERÄT, MANILA


Belgia 25 25 25 3


Suomi 21 17 21 0


Suomen MM-turnaus päättyi. Belgia jatkaa puolivälieriin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti