Miss Suomi Sarah Dzafce menetti kruununsa – syynä rasistisena pidetty somepäivitys
Dzafcea on syytetty rasistisuudesta. Jodel-viestipalvelussa on levinnyt kuva, jossa Dzafce venyttää sormillaan silmiänsä vinoon. Miss Suomi Sarah Dzafce menettää kruununsa, kerrottiin Miss Suomi -organisaation tiedotustilaisuudessa. Dzafce kertoi, että päätös on tehty yhdessä Miss Suomi -organisaation kanssa. Titteli siirtyy ensimmäiselle perintöprinsessalle Tara Lehtoselle. Hänet kruunattiin tiedotustilaisuudessa. Dzafcea on syytetty rasistisuudesta. Jodel-viestipalvelussa on levinnyt kuva, jossa Dzafce venyttää sormillaan silmiänsä vinoon. Kuvaan oli liitetty teksti: ”Kiinalaisenkaa syömäs”.
Perustuslaki 12 §Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
On syytä epäillä, että missi menetti tittelinsä joidenkin perustuslain vastaisen toiminnan johdosta, Missi ei ole syyllistynyt myös mihinkään sopimuksen vastaiseen toimintaan. Perustuslain 106 §:n mukaan jos perustuslaki ja tavallinen laki on ristiriidassa, niin perustuslaille on annettava etusija. Käsitykseni mukaan missin tittelin riistäjiä on syytä epäillä syyllistyneen lain ja perustuslain vastaiseen toimintaan.
Pidän kuitenkin missin ja perussuomalaisten poliitikkojen toimintaa täysin ajattelemattomana ja lapsellisena toimintana, mutta rikollista se ei ole.
Taiteilija Tanja Luukkosen maalaus Somalipoikien hukkumisesta Kalajoen Hiekkasärkillä. Maalaus on osa Kalajoen historiaa.
Pelastustoiminnassa oli puutteita, kun kolme nuorta hukkui Kalajoen Hiekkasärkillä
Pohjois-Suomen aluehallintoviraston mukaan pelastustoiminnassa oli puutteita, kun kolme nuorta hukkui Kalajoen Hiekkasärkillä heinäkuun lopussa.
Avi arvioi, että Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen nykyinen hälytysohje ja -vastemäärittely tekivät sen, että hätäkeskus ei voinut hälyttää pelastustoimintaan lähimpiä tarkoituksenmukaisia yksiköitä.
Tämän vuoksi tarvittavia pelastustoimia ei ole voitu toteuttaa viivytyksettä ja tehokkaasti, avi kertoo tiedotteessaan.
Erkin kommentti: Somalipoikia ei olisi voitu pelastaa pelastusviranomaisten toiminnalla. Somalipojat olisivat voineet pelastua, jos olisivat käyttäneet turvaliivejä. Vika on muualla kuin pelastusviranomaisissa. Taidenäyttelyssäni on maalaus somalipoikien hukkumisesta, koska siihen liittyy niin paljon yhteiskunnallista asiaa. Hiekkasärkkien edustalla on laskelmieni mukaan hukkunut 14 henkilöä. Kun olin Kalajoen Hiekkasärkkien leirintäalueen päävalvojana vuonna 1973, niin leirintäalueella oli kaksi uimavalvojaa. Kalajoella on maannousemailmiö, mikä tarkoittaa sitä, että meriveden pinta laskee joka vuosi 1 cm. Se merkitsee maa-alueena joissakin paikoin useita metrejä. Meri karkaa merelle päin. Kalajoen teknisen lautakunnan päätöksellä Keskuskariin rakennettiin. Silloin kerroin näkemykseni tekniselle johtajalle. Kerroin, että Keskuskarin tie muuttaa merivirtojen suuntaa, koska tiehen tehty silta on liian kapea. Merivirtojen suunta muuttui siten, että se pysähtyy Keskuskarin tiehen ja hakee sen jälkeen uuden suunnan Keskuskarin pohjoispuolelta ja kääntyy sen jälkeen rantaan päin. Näin merivirrat muovaavat Hiekkasärkkien ranta-aluetta uudelleen. Syntyy harjanteita ja pehmeäpohjaisia syvänteitä. Alueen valvonta kuuluu maan omistajalle ja viranomaisvalvonta Kalajoen kaupungille sekä ylempi valvonta Aluehallintoviranomaisille. Leirintäalueen ranta on virallinen uimaranta. Sen turvallisuudesta vastaa Etelänkylän jakokunta. Muun alueen turvallisuudesta vastaavat Kalajoen kaupunki ja Etelänkylän jakokunta. Maannousemailmiön johdosta osa maa-alueesta ei ole kenenkään maata, koska se nousee merenpohjasta. Nyt kun somalipojat hukkuovat Kalajoen Hiekkasärkkien alueelle, niin viranomaisvalvonta oli laiminlyöty.Kalajoen kaupungin olisi pitänyt valvoa Etelänkylän jakokunnan toimintaa ja Aluehallintoviraston ja ELY-keskukuksen olisi pitänyt valvoa Kalajoen kaupungin toimintaa. Otin yhteyttä asiassa ELY-keskukseen, mutta ELY-keskus ilmoitti, ettei asia kuulu heidän vastuualueelleen. Olin toista mieltä asiasta. Jos ELY-keskus katsoo, ettei asia kuulu heille, niin heidän olisi pitänyt lain mukaan ohjata asian käsittely sellaiselle viranomaiselle, jolle se kuuluu. Näin ei tapahtunut. Siksi otin yhteyttä ministeriin ja TUKESiin. TUKES on turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Ministeri vastasi minulle pitkän odottelun jälkeen. Sen jälkeen kun TUKES aloitti asiasta tutkinnan. TUKES kävi Kalajoella tarkastuskäynnillä ja vaati Kalajoen kaupungilta ja alueen toimijoilta selvityksen asiasta lokakuun 2025 loppuun mennessä. TUKES tarkistaa asiat vielä ennen toukokuun alkua. Uskon, että tämän jälkeen asiat ovat paremmassa kunnossa. AVIkin on herännyt julkisuuden paineen johdosta tekemään selvitystä omasta toiminnastaan. Pelastustoimissa on AVIN mukaan parantamisen varaa. Oma mielipiteeni on se, että pelastusviranomaiset eivät olisi voineet pelastaa näiden somalipoikien henkeä nykyisellä organisaatiolla ja sen toiminnalla. Ainoa pelastuskeino oli ollut turvaliivien käyttö alueella jossa on syvänteitä. Alueelle tarvitaan selkeät opasteet ja kieltomerkit suomen ja englannin kielellä sekä uinnin valvonta.
Yhteiskunnallisesti tähän onnettomuuteen kuuluu se, että somalipojat olivat alaikäisisä turvapaikan hakijoita. He olivat niin sanottuja ankkurilapsia, jotka olivat tulleet maailman onnellisimpaan maahan turvapaikkahakijoiksi, jotka saavat myöhemmin Suomeen muut perheenjäsenet perheenyhdistämislain mukaan. Esimerkkinä somaliperhe, jossa on 2 vanhempaa ja kaksi lasta saa Kelalta n. 4600 euroa kuukaudessa tukea. He eivät osaa Suomen kieltä. He eivät työllisty. Heidän ei kannata mennä töihin koska Kela maksaa hyvän elintason. Viime kädessä maksajana on suomalaiset veronmaksajat.
Kuka on vastuussa alaikäisten somalilasten hukkumisesta. Mikä on turvakodin henkilöstön vastuu? Ryhmä oli vierailulla Kalajolla. Miksi somalipojat päästettiin yksin erossa muusta ryhmästä leikkimään Hiekkasärkkien edustalle? Pojat eivät osanneet suomea kovin hyvin. He eivät ymmärtäneet kieltotauluja. He eivät osanneet uida. Miksi asioita ei tutkita?
Taiteilija Tanja Luukkosen muotokuvapiirros Erkki Ahosta.
Olen toiminut Kalajoen kunnan/kaupunginvaltuuston jäsenenä 28 vuoden ajan. Minulla on ollut omia näkemyksiä asioista ja ne eivät ole aina olleet yhteneviä kaupunginjohtajan näkemysten kanssa. Yksi monista erilaisista näkemyksistä oli Tyngän koulun rakentaminen. Näkemykseni mukaan Tyngän sijaan koulurakennus olisi pitänyt rakentaa Etelänkylälle eli Vuorenkallion tontille.
Merenojan yhtenäiskoulun hinnaksi tuli 35 miljoonaa euroa. Mielestäni hinta järkyttävän suuri, sillä rakennuskustannusten hinta olisi voinut olla 15 miljoonaa euroa pienempi, jos olisi tehty tarpeen mukaiset toimivat tilat. Nyt on maksettu turhasta ylihintaa. Miksi jo suunnittelussa ei otettu huomioon opettajien mielipidettä? Miksi opettajien ammattitaitoa ei arvostettu? Yhtenäiskoulu on ollut Suomen kouluhistorian yksi merkittävimmistä virheistä. Olisi syytä palata takaisin ala- ja yläasteen koulumuotoihin.
Mielestäni lukion rakentaminen olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Lukioiden kilpailu kasvaa entisestään. Pienet lukiot joutuvat lopettamaan toimintansa oppilaspulan takia. Nykyisin jo monet lukiot ovat ulkomaalaisten oppilaiden varassa. Suomella ei ole vara elättää näitä oppilaita jatkossa. Kalajokisten päättäjillä pitäisi olla selkeämpi näkemys tulevaisuudesta. Kalajoella pitää olla vetovoimainen ja kilpailukykyinen lukio.
Kalajoen kirjaston suunnittelu ja toteutus on suuri fiasko. Virtasali olisi pitänyt olla huomattavasti suurempi. Istumapaikkoja olisi pitänyt olla vähintäänkin 400 jotta olisi voitu järjestää isompia tapahtumia. Lisäksi olisi pitänyt olla näyttelytilat. Olisi pitänyt olla toinen hissi, jolla olisi voitu roudata Virtasaliin tarvittavat välineet esityksiä varten. Olen sitä mieltä, että Kalajoen kaupungissa ei ole kenenkään hallussa urheilu- ja kulttuuriasiat. Olen todella huolissani ja harmissani asiasta.
Marinan alue on kaupunginjohtajan hallusinaatio eli harhakuva. Hallusinaatio (aistiharha) on todentuntuinen aistikokemus, jonka ihminen kokee ilman ulkoista ärsykettä – hän näkee, kuulee, haistaa, maistaa tai tuntee jotain, mitä ei ole olemassa, kuten ääniä tai näkyjä, joita ei ole.
Marinan venesataman rakentamisesta ei ole etukäteen luotettavaa kannattavuuslaskelmaa eikä myöskään ympäristövaiktusselvitystä. Suunnittelussa ei ole otettu huomioon maankohoamisilmiötä. Hanke on järjen vastainen – aistiharha. Marinan alueen sijasta olisin laittanut rahat lukion vetovoimaisen ja kilpailukykyisen lukion rakentamiseen Merenojan alueelle, vaikka siihen olisi tarvittu pieni osa Jokisen puistoa.
Kriitikoille ei palkintoja jaeta eikä patsaita pystytetä. Minäkin olisin voinut noutaa kultaisen ansiomerkin Kalajoen kaupungintalolta. En hakenut.
Kultainen ansiomerkki
https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2018/02/kultainen-ansiomerkki.html
Minä olisin antanut Kalajoki 500 taidenäyttelyni veloituksetta Kalajoen kaupungin tiloihin Kalajoki 500 juhlavuonna. Taidenäyttelyssä on n. 180 maalausta, muotokuvaa ja muotokuvapiirrosta sekä 24 rakennusten pienoismallia merkittävistä rakennuksista Kalajoella sekä yli 200 historiataulua, joissa kerrotaan taideteosten lisäksi Raution, Kalajoen ja Suomen historiasta vuodesta 1323 tähän päivään saakka. Taidenäyttely ei kelvannut Kalajoen kaupungille eikä Kalajoen seurakunnalle. Keskeinen syy siihen on se, että olen ollut erimieltä asioista Kalajoen kaupunginjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan kanssa.
Kalajoen merkittävien rakennusten pienoismallit
https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/kalajoen-merkittavien-rakennusten.html
Kalajoki perustettiin 1500-luvun alussa Salon kappeliksi, emäseurakunnaksi 1525. Vuoden 1865 kunnallisasetus eli Keisarillisen Majesteetin Armollinen Asetus kunnallishallituksesta maalla (Ask 4/1865) määräsi, että Suomessa maaseudun kirkkopitäjien vastuulla olleet maalliset asiat siirrettiin maalaiskuntien tehtäväksi ja hengelliset asiat luterilaisten seurakuntien vastuulle. Kalajoen kunta on siis 160 vuotta vanha.
Valtuutettu Erkki Aho teki valtuustoaloitteen 03.04.1998 Kalajoen kunnan muuttamisesta Kalajoen kaupungiksi. Kalajoesta tuli kaupunki 01.1.2002. Kalajoen kaupunki on 23 vuotta vanha.
Todellisuudessa Kalajoen seurakunta täyttää 500 vuotta. Kalajoen kunta/kaupunki täyttää 160 vuotta.
Nyt kaupunginjohtaja on saanut muistomerkin kirkkopuistoon
ja Kalajoen päättäjät ovat saaneet oman muistomerkin pohjapuolen liikenneympyrään.
Koska nyt on Kalajoen seurakunnan 500-vuotisjuhlavuosi, niin olen kutsunut kirkkoherran ja kirkkoneuvoston puheenjohtajan katsomaan taidenäyttelyäni. Kirkkoneuvoston puheenjohtaja kieltäytyy tulemasta ja kirkkoherra ei reagoinut kutsuuni. Kalajoen seurakunta ei katsonut taidenäyttelyäni euronkaan arvoiseksi. En saanut euroakaan avustusta seurakunnalta taidenäyttelyni esittämiseen.
Minä en mene joulukirkkoon. Nämä tapahtumat vaikuttavat sen verran minuun, etten voi mennä joulukirkkoon Kalajoella.
Minä jatkan taidenäyttelyni kehittämistä.
KE 15.10.2025 Mitä oikeuskansleri tekee?
https://ahonblogi.blogspot.com/2025/10/ke-15102025-mita-oikeuskansleri-tekee.html
Oikeuskansleri on siirtänyt asian käsittelyn eduskunnan oikeusasiamiehelle. Eduskunnan oikeusasiamies viivyttelee asian ratkaisemisessa. Siksi joudun viemään asian käsittelyn käräjäoikeuden päätettäväksi. Teen hasteen käräjäoikeuteen tammikuun aikana.
Suunnittelen taidenäyttelyni täydentämistä seuraavilla maalauksilla, jotka liittyvät Kalajoen ja Kalajoen seurakunnan historiaa.
Vuorenkallio oli Kalajoen mestauspaikka

Tässä on pyövelin asu.
Kalajoen käräjillä luettiin vuosina 1626-1712 eri syistä 28 kuolemantuomiota, joista ainakin osa pantiin täytäntöön Vuorenkalliolle pystytetyssä hirsipuussa tai sen lähellä sijainneella mestauslavalla.
Rovasti Vilho Kivioja on kertonut kuulleensa nuoruudessaan iäkkäältä naiselta toteamuksen: "Tässä Vuorenkalliolla oli Kalajoen ensimmäinen kansanopetuspaikka. Mestauspölkky opetti oikeita tapoja."
Myöhemmin mestauspaikka siirrettiin Keihäsojan pohjoisrannalle, lähelle Simunansuota.
Kalajoella mestauksia 1600-luvun lopulla toimittanut
Kruunupyyn pyöveli Heikki
Hakalainen päätti
myös monien noituudesta tuomittujen päivät. Hänen "uransa"
alkoi 1660, jolloin Turun pyöveli vihki miehen tehtäväänsä
leikkaamalla Hakalaiselta toisen
korvan.
Kiihkeänä vainovuonna 1677 hänen mestauskirveensä
teroitti kuusi noitaa Vöyrillä ja yhden sekä Mustasaaressa että
Närpiössä.
Rautiolainen nuori mies Erkki Pekanpoika Räihälä tuomittiin kuolemaan 1577 aviorikoksestaan irtolaisnaisen kanssa. Hänet kuitenkin armahdettiin vaimonsa pyynnöstä ja sakko oli köyhälle miehelle vain 10 kruuunua Varakas pappi Gregorius Henrikinpoika joutui maksamaan vastaavasta palvelijattarensa kanssa tekemästään hairahduksestaan vuotta aikaisemmin 225 kruunua säästääkseen henkensä. Papin armahdusta perusteltiin hänen oman aviopuolisonsa sairaudella. "Vaimo - kuten silmin saattoi havaita - oli sairas, halvaantunut, raihnas ja taitamaton vaimon tehtäviin niin, että kirkkoherra vain suurin vaivoin saattoi asua ja elää hänen kanssaan hyödyttömien elkeidensä vuoksi".
Jos kumpikin aviorikokseen syyllistynyt oli naimisissa, heidät tuomittiin armotta kuolemaan. Kalajoella tämän armottoman kova kohtalo tuli 1693 lautamiehen pojan Pekka Sipinpoika Untisen ja Kirsti Laurin tyttären osaksi. Jälkimmäisen mies oli sotapalveluksessa Baltiassa ja vaimo piti laitonta ja riettaaksi muuttunutta krouvia Junnikalan maalla sijainneessa mökissään Etelänkylällä.
Kuolemanrangaistus seurasi myös sukurutsauksesta, jonka piiriin laskettiin pikkuserkutkin. Kalajoella ainoa tunnettu tapaus on vuodelta 1614, mutta pikkuserkkuansa lempinyt tynkäläinen armahdettiin.
Eläimiin sekaantujilla ei ollut missään tapauksessa toivoa armahduksesta. Heidän mestatut ruumiinsakin poltettiin roviolla. Vuosina 1692-1708 tämä tuli kolmen kalajokelaisen miehen kohtaloksi.
Kolme viimeistä Kalajoella rauhanaikana mestattua olivat kaikki lapsenmurhasta kuolemaantuomittuja naisia. He olivat Kreeta Sofia Niilontytär Nyman, Maria Tuomaantytär Nevanperä jamLiisa Antintytär Koivisto. Kreeta Sofia Nyman oli 22-vuotias sotamiehen tytär Kokkolan maapitäjän (myöh. Kaarlela) Kaustarin kylästä. Hänen tuomionsa pantiin täytäntöön 9. helmikuuta 1795. Maria Tuomaantytär Nevanperä oli 21-vuotias talollisen tytär Ylivieskasta. Hänet mestattiin 18. heinäkuuta 1801. Liisa Antintytär Koivisto oli 27-vuotias piika Ylivieskasta. Hänen viimeinen päivänsä koitti 19. syyskuuta 1803. Naiset mestattiin tuolloin katkaisemalla heiltä kaula ja polttamalla ruumis roviolla.
Pyöveli
https://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6veli
Nämä asiat ovat taideteoksen suunnittelun pohja. Esitän nämä asiat taiteilijalle ja sovimme yhdessä millainen maalaus tehdään.
Seuraava tarina ansaitsee oman maalauksen taidennäyttelyyni.
Kirjassaan VIHA Kustaa Vilkuna kertoo rautiolaisesta iäkkäästä talollisen leski Marjatta Heikintytär Puustista, joka oli syntynyt Rautiossa 17.03.1676, avioitunut ensimmäisen kerran 1699, toisen kerran 1713, Jälkimmäistä miestä venäläiset kasakat haaavoittivat Raahessa viidellatoista piikin eli keihään pistolla 30.12.1714. Hän kuoli kolmen päivän perästä. Häntä Marjattaa kasakat suomivat ruoskin ja piiskoin talvella 1715. Hänen poikansa Jaakon venäläiset veivät vankina Venäjälle kastoivat heidän uskoonsa, vaan Jaakko on sitten rauhan tullessa palannut ja tullut otetuksi seurakuntaamme.
Marjatan kärsimykset eivät päättyneet tai helpottuneet, vaan pikemminkin pahenivat. Vuoden 1716 talvella venäläiset löysivät jälleen hänet, riisuivat hänet ja lyijykärkisellä piiskalla ruoskivat hänet. Sen jälkeen hänet vietiin alastomana ulos talvipakkaseen seisomaan lumihankeen. Sitten sidotiin kädet pajuköydellä selän taakse ja hänen kätensä korvennettiin sytytetyllä saunavastalla. Hänet ohjattiin takaisin pirttiin, missä eräs venäläinen taivutti häet kumaraan ja panoi polviensa väliin ja sokaisi tulisesti palavalla talilla molemmat silmät, minkä vuoksi hän ollut 54 vuoden ajan kuolemaansa asti sokea.Ja yhä olivat ruumissa nähtävissä tämän julman kohtelun arvet ja kolhut. Näiden vainojen keskellä hän joutui lapsineen surkuteltavaan nälänhätään ja sitten kun häneltä oli viety kaikki elämisen tarpeet, hänen oli ravittava itseään oljilla, nahankappaleilla ja luilla, jotka vihollinen oli jättänyt jälkeensä. Katkerinta ravintoa olivat tuulimyllystä saatu jauhon tomu. Tässä nälänhädässä heitti henkensä yksi hänen lapsistaan. Vihdoin hän pääsi pakoon Ruotsiin. Kierreltyään siellä pakolaisena viiden vuoden ajan toisten köyhien pakolaisten perässä esivalta palautti heidät Turkuun ja sieltä edeelleen koteihinsa. Hän kuoli 94 vuoden 3 kuukauden ja 3 päivän ikäisenä.
Tämän maalauksen suunnittelu vaatii aikaa. Sinisellä kirjoitettu teksti voi olla maalauksen aihe. Lisäksi on hankittava muuta tietoa.
Kalajoen
seurakunta on luterilainen seurakunta. Miksi näin on?
Uskonnollinen kehitys
Martti Luther
Kirkkokunnan jakautuminen viittaa pääasiassa kahteen suureen historiallisesti merkittävään eroon: 1054 tapahtuneeseen Suureen skismaan, joka jakoi kristikunnan läntiseen katoliseen ja itäiseen ortodoksiseen kirkkoon, ja 1500-luvulla tapahtuneeseen reformaatioon, jossa katolinen kirkko jakautui edelleen protestanttisiin kirkkoihin.
Uskon puhdistus 1500-luvulla pyrki oikaisemaan katollisen kirkon harhaoppeja ja opinkappaleita. Keskeisiksi kiistakysymyksiksi muodostuivat erityisesti käsitys pelastuksesta. Syntejä saattoi ostaa anteeksi ostamalla anekirjietä, myös kuolleille henkilöille.Yksi kohde anekaupasta saaduille varoille oli Pietarin kirkon rakentaminen Roomaan.. Uskonpuhdistuksen aloittajana pidetään sakslaista Wittenbergin yliopiston teologian professoria Martin Lutheria. Vuonna 1517 saksalainen augustinolaismunkki Martti Luther julkaisi 95 teesiä katolisen kirkon anekauppaa vastaan. Luther esiintyi Wormsin valtiopäivillä 1521.
Saksan keisari Kaarle V ja samalla mysö Espanjan kuningas Kaarle I vaati Lutherin tuomitsemista harhaoppisena. Kovista vaatimuksistaan huolimatta keisari suostui takaamaan Lutherille vapaan kulkuoikeuden myös kotimatkalle. Muutaman viikon kuluttua keisari sai allekirjoitettavakseen Wormsin ediktin, jossa Luther päätettiin julistaa valtakunnankiroukseen. Kirous merkitsi käytännössä, että kenellä tahansa oli oikeus vangita Luther ja tuoda hänet keisarin eteen.
Wormsin valtiopäivien jälkeen Lutherin olinpaikka ei ollut yleisessä tiedossa. Monet uskoivat hänen jo kuolleen vastustajiensa salamurhan uhrina, mutta todellisuudessa Saksan vaaliruhtinas Fredrik Viisas oli järjestänyt hänet turvapaikkaan Wartburgin linnaan.
Taidenäyttelyssäni on taiteilija Tanja Luukkosen maalaus, jossa arkkienkeli Mikael häätää taivaasta langenneen arkkienkeli Luciferin taivaasta.
Mikael Agricola (noin 1510 Pernaja – 9.huhtikuuta 1557 Uusikirkko, oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, joka raamatunsuomennoksellaan loi suomen kielen pohjan sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat. Häntä pidetäänkin siksi suomen kirjakielen ja sumenkielisen kirjallisuuden isänä.
Agricola opiskeli 1530-luvulla Wittenbergin yliopistossa reformaatiokauden molempien johtohahmojen Philip Melachthonin ja Martti Lutherin oppilaana. Valmistuttuaan hän toimi Suomessa Turun katedraalikoulun rehtorina ja Turun piispana. Agricolan käännös Uudesta testamentista julkaistiin vuonna 1548 nimellä Se Wsi Testamenti. Kymmenen vuoden aikana yhdeksän kirjaa, yhteensä noin 2 00 sivua, julkaissut Agricola kustansi käännöstyönsä paljolti itse.
Agricolan kuolinpäivänä 9. huhtikuuta vietetään suomen kielen päivää.

Nämä asiat ovat aihioita maalaukselle. Aihio tarkoittaa raakakappaletta tai muotoilematonta materiaalia, josta työstetään valmis tuote, kuten puu- tai metalliesine, tai se voi viitata tallentamattomaan CD- tai DVD-levyyn tietotekniikassa. Se on pohja, luonnos tai esimuoto, jota vielä muokataan lopulliseen muotoonsa, ja sillä voi olla myös kuvaannollinen merkitys, kuten oppimisaihio .
Kalajoen satama ansaitsee taideteoksen Kalajoen historiaa käsittelevään näyttelyyn. Taidenteoksen suunnittelu on aivan alkutekijöissä. Yksi mahdollinen aihio asiaan on Martti Rahjan muotokuva. Minulla on valokuva Martti Rahjasta ja selostus Kalajoen sataman vaiheista sekä lähes 60 valokuvaa Kalajoen satamasta. Tarvitsen paremman kuvan Martti Rahjasta.
Taidenäyttelyssäni on maalauksia jotka tehty eri tekniikoilla. Ajattelin, että Kallan matkailu on keskeinen osa Kalajoen Hiekkasärkkien matkailua. Minulla on vlamiina Kallan Matkailun historia. Tosin se on poistetussa blogissani, mikä on muistitikulla. Minulla on myös valokuva Päiviö Rahjasta, mutta se ei ole paras mahdollinen kuva. Karikatyyrimaalaus Päiviä Rahjasta ja Kalla-laivasta olisi varmaan mieleenjäävä maalaus.






Ei kommentteja:
Lähetä kommentti