Kalajoen kaupungin valtuuston kokous 28.10.2025 ESITYSLISTA 7/2025
https://www4.kalajoki.fi/djulkaisu/kokous/2025600.PDF
Käsiteltävät asiat
1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus / Kv 28.10.2025 4
2 Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen / Kv 28.10.2025 6
3 Työjärjestyksen hyväksyminen / 28.10.2025 7
4 Tuloveroprosentti vuodelle 2026 8
5 Kiinteistöveroprosentti vuodelle 2026 11
6 Verkasalon tuulivoimapuiston osayleiskaava 14
7 Selvitys Harrastamisen Suomen mallin mukaisen harrastustoiminnan järjestämisedellytyksistä 46
8 Tonttien kaavoittaminen Rautioon, valtuustoaloite 29.4.2025 53
9 Valtuustoaloitteet / Kv 28.10.2025 58 1
0 Muut asiat / Kv 28.10.2025 59
Mielestäni asia numero 7 on minulle ainakin aika vaikea ymmärtää mistä on kysymys. Esitys on mielestäni äärettömän sekava. Muutoin päätettävät asiat on valmisteltu asianmukaisesti. Tuloveroprosentti on OK , samoin kiinteistöveroprosentit. Verkasalon tuulivoimapuiston osayleiskaavaan en ole perehtynyt joten siihen on vaikea ottaa kantaa valtuustoesityslistan pohjalta.
Tonttien kaavoittaminen Rautioon on mielestäni ohjattu päätös – ei kaavoiteta. Aivan hyvin olisi voitu kaavoittaa, mutta ….
En mennyt seuraamaan valtuuston kokousta enkä tiedä mitä siellä on päätetty.
Perjantaina paljastetaan kirkkopuistoon patsas Kalajoki 500-vuotisvuoden kunniaksi. Patsaan hankintahinta on 59 000 euroa ja puiston kunnostaminen patsaalle on maksanut 15 000 euroa. Minä en ole ymmärtänyt koko patsashanketta. Mielestäni päätös osoittaa päättäjien arvomaailman vinoutumaa. Mielestäni paljon parempi ratkaisu olisi ollut jättää kirkkopuisto hoidetuksi luonnonniityksi. Luonnonniityn kukkaloistoa kalajokiset, seurakuntalaiset ja matkailijat olisivat voineet ihailla koko kesän. Hinnaltaan se olisi ollut äärettömän edullinen ratkaisu nykyiseen toteutukseen verrattuna.
Kalajoen kaupunki/kunta ei täytä 500 vuotta vaan Kalajoen seurakunta täyttää 500 vuotta. Raili Myllylä on toiminut asiassa harhaanjohtajana ja on saanut väärillä tiedoillaan harhaanjohdettua Kalajoen virkamiesjohdon sekä luottamushenkilöt erikoiseen juhlavuoteen. On tämä uskomatonta toimintaa, mutta totta se on. Näin on käytetty verovaroja ja poliittista valtaa kyseenlaisesti.
Olen pyytänyt Kalajoen kaupungilta taidenäyttelylleni pysyviä tiloja. Olisin halunnut juhlistaa taidenäyttelylläni Kalajoen (seurakunnan) 500 vuotisjuhlavuotta. Kalajoen kaupunki ei ole järjestänyt taidenäyttelylleni tiloja, vaikka Kalajoen kirjastoon pienten järjestelyjen myötä tilat olisi ollut järjesteltävissä. Esteenä asialle ovat olleet juuri Raili Myllylä ja kaupunginjohtaja.
Tämä taidenäyttely ei olisi maksanut Kalajoen kaupungille mitään koska minä olen koostanut ja tehnyt taidenäyttelyn. Olisin tarvinnut vain pysyvät esittelytilat. Näin olisi saatu kalajokiselle todella korkeatasoinen taidenäyttely Kalajoen historiasta ihailtavaksi keskeiselle paikalle ilmaiseksi. Tämä ei kuitenkaan käy Kalajoen kaupungille. Olen varma, että jos muualla Suomessa jollakin paikkakunnalla olisi vastaava taidenäyttely, niin kunta/kaupunki järjestäisi näyttelytilat aivan varmasti ja jopa maksaisi siitä, että saa tällaisen taidenäyttelyn kotipaikkakuntansa historiasta pysyvästi esille. Taidenäyttelyssäni kerrotaan taiteen ja historiikkien avulla Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa vuodesta 1323 tähän päivään saakka. Taidenäyttelyssä on n. 180 maalausta, muotokuvaa ja muotokuvapiirrosta sekä 24 rakennusten pienoismallia. Kaikki taideteokset ovat taiteellisesti erittäin korkeatasoisia ja historiataulut erittäin laajasti historiaa esilletuovia. Olen suunnitellut taidenäyttelylleni näyttelyseinät ja näyttelypöydät joten kaikki on valmista kun vain Kalajoen kaupunki suostuisi järjestämään pysyvät näyttelytilat. Näyttelystä ei aiheutuisi kaupungille kuluja, koska yritykseni vastaa näyttelyn ylläpitämisestä.
Mielestäni Kalajoen kirjaston toimintaa pitää uudistaa. Kirjasto tarvitsee johtajan. Mielestäni henkilökuntaa ei tarvitse lisätä, vaan johtaja voidaan valita nykyisen henkilökunnan keskuudesta. Lisäksi kirjaston aukioloaikoja voitaisiin jatkaa ja henkilöstön tehtäväjakoa tarkistaa.
Eduskunnan oikeusasiamies vastasi minulle seuraavasti:
Viite: 27.10.2025 vireille tullut kantelu
EOAK/6731/2025 PYYNTÖ TUTKINNANJOHTAJAN JA TUTKIJOIDEN
VAIHTAMISESTA
Pyysitte oikeusasiamiestä harkitsemaan tutkijoiden ja tutkinnanjohtajan vaihtamista Jaana Kavoniuksen asiassa.
Ilmoitan, että kertomassanne asiassa ei ole vakiintuneen
laillisuusvalvontakäytännön perusteella kantelun tutkittavaksi ottamisen edellytyksiä sen vuoksi, että asia ei kuulu oikeusasiamiehen toimivaltaan.
Oikeusasiamiehellä ei ole asiassa toimivaltaa määrätä tutkintajärjestelyistä eikä myöskään määrätä vaihdettavaksi tutkintaan osallistuvia virkamiehiä.
Esittelijäneuvos
Mikko Eteläpää
Asiakirja on hyväksytty sähköisesti asianhallintajärjestelmässä.
Mielestäni ja minun oikeustajuni mukaan huippuälykäs juristi Jaana Kavonius ei tule saamaan oikeudemukaista oikeudenkäyntiä eikä myöskään esitutkintalain ja poliisilain sekä syyttäjistä annetun lain mukaista esitutkintaa asiassaan. Oikeudenkäynti on perjantaina ja ei voi välttyä vaikutelmalta, että tietoinen väärä päätös on tulossa. Mielestäni eduskunnan oikeusasiamiehen vastaus on vastuun pakoilua eikä edistä kansalaisten luottamusta eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaa. Enemmänkin se herättää kysymyksiä siitä, että tarvitsee suomalaiset eduskunnan oikeusasiamiehen palvelua.








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti